HiQ botar bokföringsångest med kommunikativt koncept för Acconomy

Bokföring är kanske det som småföretagare i alla branscher längtar efter allra minst. HiQ får i uppdrag att skapa ett kommunikativt koncept för Acconomy, för att lyfta fram hur enkelt och tidsbesparande deras ekonomiprogram är.

– Superroligt att vi får det här uppdraget av Acconomy. Att de vill förenkla för sina kunder är helt i linje med vad vill uppnå, att förenkla människors liv med hjälp av teknik, design och kreativitet. Och såklart väldigt grymt jobbat av teamet på HiQ som har arbetat med det här uppdraget och även produkten Acconomy i sig! Ett fint samarbete över regionerna inom HiQ, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Acconomy ser det som sitt uppdrag att hjälpa sina kunder att minska felen i den komplexa djungel som bokföring är, att det ska vara lätt att göra rätt. Ett team från HiQ har tidigare jobbat med Acconomy och framtagningen av själva ekonomiprogrammet. Nu får HiQ även i uppdrag att skapa ett kommunikativt koncept för Acconomy, med målet att lyfta fram hur enkelt och tidsbesparande deras ekonomiprogram är. 

För många kan bokföring kännas jobbigt och kanske rent av ångestframkallande. Det här tar HiQ fasta på i uppdraget och man har utformat ett påstående som konceptet centreras runt: “Sveriges enklaste ekonomiprogram. Fortfarande inte roligt, men nu är det i varje fall enkelt.” HiQ kliver in i rollen som Acconomys marknadsavdelning och har utvecklat det unika konceptet KBT – Kognitiv Bokföringsterapi, en fiktiv värld där en grupp fåmansföretagare träffas för att bearbeta sin bokföringsångest. Utifrån det har HiQ byggt all kommunikation och alla tjänster. 

– Det har varit fantastiskt roligt att jobba med HiQ! De har tagit fram något unikt som verkligen visar på vad vi ser som vårt uppdrag, att det ska vara lätt att göra rätt, helst utan ångest på vägen. Vi har fått otroligt fin respons på våra kampanjer, säger Olov Marchal, vd på Acconomy.

För HiQ är det här ett perfekt exempel på Marketing as a Service och HiQ står bakom en mängd lyckade aktiviteter för Acconomy. Bland annat en stor reklamfilmskampanj med utomhusannonsering, 24/7-support och telefonsvarare där man kan välja mellan sex olika ångestdämpande, förinspelade meddelanden när bokföringsångesten blir för stor. 

– Att HiQ kommer in och tar ett grepp om vår marknadsföring och tänker på minsta detalj, det är ovärderligt för oss. Vi ser redan en stor ökning av kunder och uppmärksamhet, säger Olov Marchal, vd på Acconomy.

Acconomy är Sveriges enklaste ekonomiprogram och systerföretag till Euro Finans och Prioritet Finans.   

Besök gärna Acconomys sociala medier och lär känna Carl-Hans, Georgios, Lars, Harriet, Amanda och övriga i KBT-gruppen “Jag hatar bokföring”:
Acconomy YouTube
Acconomy Instagram
Acconomy Facebook


Sandra Siljestedt

Kontakta oss

Sandra Siljestedt
Head of PR & Communications
HiQ
070-420 00 48
08-588 90 000

HiQ bakom Yamaha Motors första uppkopplade fordon i Europa

HiQ och Yamaha Motor lanserar för första gången en uppkopplad scooter från Yamaha Motor i Europa, som förare kan koppla upp mot appen MyRide. NMAX 125cc och 155cc är Yamaha Motors första iOT-uppkopplade fordon i Europa och starten av en digital upplevelse av scooteråkning. 

– Det känns otroligt spännande för oss på HiQ att vara med och bidra på resan där Yamaha Motors lanserar sitt allra första uppkopplade fordon i Europa, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ bygger interaktiv webb till Anders Wallenstens ungdomsversion av Hälsogåtan

Anders Wallensten har släppt en ungdomsversion av sin framgångsrika bok Hälsogåtan. HiQ utvecklar och designar en interaktiv webbplats som skolor kan använda gratis i deras arbete med boken.

– Det känns både roligt och hedrande att vi på HiQ får jobba med Anders Wallensten och Hälsogåtan. Hälsa, speciellt bland unga, är en viktig fråga som ligger oss varmt om hjärtat, därför har vi skapat den interaktiva webbplatsen för skolor, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ växer på den tyska marknaden – Scandio förvärvar K15t:s konsultenhet

Tech-konsultbolaget HiQ tar nu nästa steg i företagets expansion då man växer på den tyska marknaden. 2021 förvärvade bolaget Scandio, och nu har det blivit dags för Scandio att i sin tur förvärva Atlassian-experten K15t:s konsultenhet. Transaktionen innebär att HiQ och Scandio nu etablerar sig även i Stuttgart.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa teamen från K15t välkommen till HiQ och Scandio! De kommer att göra Scandio ännu starkare inom digitalisering, men också stärka HiQ som koncern. Det känns fantastiskt att kunna bredda vår expertis inom Atlassians ekosystem och samtidigt få en bättre position på den lokala marknaden, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer