Uttalande från HiQs styrelse med anledning av Tritons reviderade offentliga uppköpserbjudande

Styrelsen för HiQ har beslutat att enhälligt rekommendera aktieägarna att acceptera Tritons, genom Trisall AB, reviderade offentliga uppköpserbjudande. Erbjudandet innebär ett kontant vederlag om 72 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på HiQ om 4 021 miljoner kronor.

Bakgrund

Detta uttalande görs av styrelsen (”Styrelsen”) för HiQ International AB (publ) (”HiQ” eller ”Bolaget”) i enlighet med punkt II.19 i Nasdaq Stockholms Takeover-regler (”Takeover-reglerna”).

Triton Fund V (”Triton”), genom Trisall AB (”Trisall”), lämnade den 26 augusti 2020 ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i HiQ att överlåta samtliga sina aktier i HiQ till Trisall mot ett kontant vederlag om 70 kronor per aktie. Acceptperioden inleddes den 10 september 2020 och avslutas den 1 oktober 2020.

Idag, den 15 september 2020, offentliggjorde Trisall att de höjer vederlaget i erbjudandet till 72 kronor kontant för varje aktie (”Erbjudandet”).

För mer information om Erbjudandet hänvisas till Tritons budpressmeddelande från den 26 augusti 2020, Tritons pressmeddelande från den 15 september 2020, den erbjudandehandling som Trisall offentliggjorde kort före inledningen av acceptperioden samt budgivarens webbplats www.invest-to-lead.com.

Styrelsen i HiQ har anlitat Danske Bank som finansiell rådgivare och Setterwalls Advokatbyrå som juridisk rådgivare i samband med Erbjudandet.

Som ett led i Styrelsens utvärdering av Erbjudandet har Styrelsen även anlitat Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB (”PwC”) för avgivande av ett värderingsutlåtande avseende Erbjudandet (så kallad fairness opinion). Av PwC:s värderingsutlåtande, vilket bifogas som en bilaga till detta pressmeddelande, framgår att PwC anser att Erbjudandet är att betrakta som skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i HiQ baserat på de antaganden och överväganden som anges i utlåtandet.

Styrelsens rekommendation

Styrelsen grundar sin uppfattning om Erbjudandet på en samlad bedömning av ett antal faktorer som Styrelsen har ansett vara relevanta vid utvärderingen av Erbjudandet. Dessa faktorer inkluderar, men är inte begränsade till, HiQs nuvarande ställning, HiQs förväntade framtida utveckling och potential samt därtill relaterade möjligheter och risker.

Styrelsen konstaterar att erbjudandet om 72 kronor per aktie, motsvarande 4 021 miljoner kronor, innebär en premie om cirka 29 procent i förhållande till stängningskursen om 55,90 kronor den 25 augusti 2020 och cirka 30 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen på Nasdaq Stockholm om 55,20 kronor den 25 augusti 2020.

Vid sin utvärdering av Erbjudandet har Styrelsen beaktat värderingsutlåtandet utfärdat av PwC enligt vilket Erbjudandet är skäligt för HiQs aktieägare ur ett finansiellt perspektiv baserat på de antaganden och överväganden som anges i utlåtandet.

Mot denna bakgrund rekommenderar Styrelsen enhälligt aktieägarna i HiQ att acceptera Erbjudandet.

Enligt Takeover-reglerna ska Styrelsen, baserat på vad Triton, genom Trisall, har uttalat i sitt offentliggörande av Erbjudandet, redovisa sin uppfattning om den inverkan genomförandet av Erbjudandet kommer att ha på HiQ, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om Tritons strategiska planer för HiQ och de effekter som dessa kan ha på sysselsättningen och de platser där HiQ bedriver sin verksamhet.

Triton, genom Trisall, har framfört nedanstående rörande de anställda och ledningsgruppen i HiQ:

“Med Tritons stöd i nästa tillväxtfas är HiQs unika kultur grundläggande för att skapa en nordeuropeisk ledare. Triton kommer att bistå HiQs ledning och medarbetare att befästa sin position som en attraktiv arbetsgivare genom att förespråka program för personlig och professionell utveckling, karriärmöjligheter och fortbildning. Som ett led i Tritons önskan att starta en ny tillväxtfas kommer detta att gälla såväl nya som befintliga anställda. Triton förväntar sig i övrigt inte att Erbjudandet kommer att ha några betydande effekter på HiQs anställda, deras anställningsvillkor eller för sysselsättningen på de platser där HiQ bedriver verksamhet idag.”

Styrelsen utgår från att denna beskrivning är korrekt och har i relevanta hänseenden ingen anledning att ha en annan uppfattning.

Detta uttalande ska i alla avseenden vara underkastat och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska avgöras av svensk domstol exklusivt.

För att möjliggöra för personer i ledande ställning att acceptera Erbjudandet under anmälningsperioden (med hänsyn till handelsförbudet enligt EU:s marknadsmissbruksförordning) har Styrelsen beslutat att senarelägga delårsrapporten för perioden januari - september 2020 till den 10 november 2020.

Stockholm den 15 september 2020

HiQ International AB (publ)
Styrelsen

Denna information är sådan information som HiQ International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och Takeover-reglerna. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 september 2020 kl. 08:15 (CET).

Erik Ridman

Erik Ridman
HiQ International

Ingelsta Kalkon väljer HiQ för integration av APSIS One

När Ingelsta Kalkon valde marknadsföringsplattformen APSIS One för automatisering av digital kommunikation var HiQ det naturliga valet för integrationen. HiQ kommer att utveckla och förvalta integrationer till APSIS One baserat på sin egen integrationsplattform Frends.
– Detta är ett väldigt spännande samarbete där APSIS och HiQ sammanfogar sina erbjudanden för att skapa en enkel och värdefull lösning för den gemensam kunden Ingelsta Kalkon, säger Peter Sognefur, försäljningschef på HiQ i Skåne.

HiQ vinnare i Folkhälsomyndighetens upphandling för IT-konsulttjänster

HiQ är en av vinnarna i Folkhälsomyndighetens (FHM) upphandling för IT-konsulttjänster och har tecknat ramavtal för ett samarbete på ett år med möjlighet till förlängning.

– Verkligen kul att vi vinner detta, och det är extra glädjande att vår expertis inom digitalisering kommer till nytta för en så central myndighet som Folkhälsomyndigheten. Att de har ett viktigt uppdrag har vi alla blivit varse detta år, och vi ser fram emot att hjälpa FHM att fortsätta utveckla och förbättra för befolkningen, säger Sven Ivar Mørch, vd och koncernchef på HiQ.

Sven Ivar Mørch ny vd och koncernchef för HiQ

Sven Ivar Mørch har utsetts till ny vd och koncernchef för HiQ. Sven Ivar Mørch ersätter från och med den 1 december Lars Stugemo som lämnar positionen efter 25 framgångsrika år i bolaget, varav de senaste 20 som vd och koncernchef.

– Det känns väldigt spännande att bli en del av HiQ och jag har länge varit djupt imponerad av bolagets kompetens och företagskultur. Rätt och slätt så är vi rockstjärnorna på den nordiska konsultmarknaden, och jag är hedrad över att få ta över vd-rollen och leda HiQ i bolagets nästa fas, säger Sven Ivar Mørch.