Uttalande från HiQs styrelse med anledning av Tritons reviderade offentliga uppköpserbjudande

Styrelsen för HiQ har beslutat att enhälligt rekommendera aktieägarna att acceptera Tritons, genom Trisall AB, reviderade offentliga uppköpserbjudande. Erbjudandet innebär ett kontant vederlag om 72 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på HiQ om 4 021 miljoner kronor.

Bakgrund

Detta uttalande görs av styrelsen (”Styrelsen”) för HiQ International AB (publ) (”HiQ” eller ”Bolaget”) i enlighet med punkt II.19 i Nasdaq Stockholms Takeover-regler (”Takeover-reglerna”).

Triton Fund V (”Triton”), genom Trisall AB (”Trisall”), lämnade den 26 augusti 2020 ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i HiQ att överlåta samtliga sina aktier i HiQ till Trisall mot ett kontant vederlag om 70 kronor per aktie. Acceptperioden inleddes den 10 september 2020 och avslutas den 1 oktober 2020.

Idag, den 15 september 2020, offentliggjorde Trisall att de höjer vederlaget i erbjudandet till 72 kronor kontant för varje aktie (”Erbjudandet”).

För mer information om Erbjudandet hänvisas till Tritons budpressmeddelande från den 26 augusti 2020, Tritons pressmeddelande från den 15 september 2020, den erbjudandehandling som Trisall offentliggjorde kort före inledningen av acceptperioden samt budgivarens webbplats www.invest-to-lead.com.

Styrelsen i HiQ har anlitat Danske Bank som finansiell rådgivare och Setterwalls Advokatbyrå som juridisk rådgivare i samband med Erbjudandet.

Som ett led i Styrelsens utvärdering av Erbjudandet har Styrelsen även anlitat Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB (”PwC”) för avgivande av ett värderingsutlåtande avseende Erbjudandet (så kallad fairness opinion). Av PwC:s värderingsutlåtande, vilket bifogas som en bilaga till detta pressmeddelande, framgår att PwC anser att Erbjudandet är att betrakta som skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i HiQ baserat på de antaganden och överväganden som anges i utlåtandet.

Styrelsens rekommendation

Styrelsen grundar sin uppfattning om Erbjudandet på en samlad bedömning av ett antal faktorer som Styrelsen har ansett vara relevanta vid utvärderingen av Erbjudandet. Dessa faktorer inkluderar, men är inte begränsade till, HiQs nuvarande ställning, HiQs förväntade framtida utveckling och potential samt därtill relaterade möjligheter och risker.

Styrelsen konstaterar att erbjudandet om 72 kronor per aktie, motsvarande 4 021 miljoner kronor, innebär en premie om cirka 29 procent i förhållande till stängningskursen om 55,90 kronor den 25 augusti 2020 och cirka 30 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen på Nasdaq Stockholm om 55,20 kronor den 25 augusti 2020.

Vid sin utvärdering av Erbjudandet har Styrelsen beaktat värderingsutlåtandet utfärdat av PwC enligt vilket Erbjudandet är skäligt för HiQs aktieägare ur ett finansiellt perspektiv baserat på de antaganden och överväganden som anges i utlåtandet.

Mot denna bakgrund rekommenderar Styrelsen enhälligt aktieägarna i HiQ att acceptera Erbjudandet.

Enligt Takeover-reglerna ska Styrelsen, baserat på vad Triton, genom Trisall, har uttalat i sitt offentliggörande av Erbjudandet, redovisa sin uppfattning om den inverkan genomförandet av Erbjudandet kommer att ha på HiQ, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om Tritons strategiska planer för HiQ och de effekter som dessa kan ha på sysselsättningen och de platser där HiQ bedriver sin verksamhet.

Triton, genom Trisall, har framfört nedanstående rörande de anställda och ledningsgruppen i HiQ:

“Med Tritons stöd i nästa tillväxtfas är HiQs unika kultur grundläggande för att skapa en nordeuropeisk ledare. Triton kommer att bistå HiQs ledning och medarbetare att befästa sin position som en attraktiv arbetsgivare genom att förespråka program för personlig och professionell utveckling, karriärmöjligheter och fortbildning. Som ett led i Tritons önskan att starta en ny tillväxtfas kommer detta att gälla såväl nya som befintliga anställda. Triton förväntar sig i övrigt inte att Erbjudandet kommer att ha några betydande effekter på HiQs anställda, deras anställningsvillkor eller för sysselsättningen på de platser där HiQ bedriver verksamhet idag.”

Styrelsen utgår från att denna beskrivning är korrekt och har i relevanta hänseenden ingen anledning att ha en annan uppfattning.

Detta uttalande ska i alla avseenden vara underkastat och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska avgöras av svensk domstol exklusivt.

För att möjliggöra för personer i ledande ställning att acceptera Erbjudandet under anmälningsperioden (med hänsyn till handelsförbudet enligt EU:s marknadsmissbruksförordning) har Styrelsen beslutat att senarelägga delårsrapporten för perioden januari - september 2020 till den 10 november 2020.

Stockholm den 15 september 2020

HiQ International AB (publ)
Styrelsen

Denna information är sådan information som HiQ International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och Takeover-reglerna. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 september 2020 kl. 08:15 (CET).

Erik Ridman

Erik Ridman
Chief Marketing Officer

HiQ expanderar i flertalet svenska städer efter förvärv av Headlight

Tidigare i år förvärvades Headlight Group, bestående av Headlight och Relight, av HiQ. Ett förvärv som är en viktig del i HiQs expansionsresa och möjliggör för nya arbetstillfällen i städerna Västerås, Örebro och Borlänge då rekryteringsbehovet är stort. Nyheten kommer ut bara veckor efter att förvärvet tillkännagavs och är en viktig pusselbit i HiQs strävan att bli Norra Europas ledande tech-konsultbolag.

– Att vi expanderar till Borlänge och i städerna Örebro och Västerås är grymt! Med den här sammanslagningen expanderar vi ytterligare på den svenska marknaden och det kommer att öppna upp för nya arbetstillfällen som kommer att påverka alla tre städerna, men även företag i närheten som vi ser fram emot att samarbeta med. Det är ett bra kliv för oss på vår expansionsresa, let’s go big, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH)

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH). Upphandlingen avser konsultstöd avseende systemutveckling, arkitektur och förändringsledning.

– Så kul att vi vinner det här ramavtalet, områden som vi är otroligt starka inom. Att bidra med den sortens kompetens är kärnan i det vi vill göra och offentlig sektor är ett viktigt område för oss på HiQ, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

HiQ och BatteryLoop utvecklar effektivare laddinfrastruktur

BatteryLoop, företaget som ger elbilsbatterier ett andra liv som energilager, har under våren lanserat sitt energilager som gör det möjligt att exempelvis bygga laddinfrastruktur på platser där elnätet har effektbrister. I samarbete med HiQ utvecklar nu BatteryLoop också en digital plattform som gör det möjligt att maximera effekten i laddinfrastrukturen. Den digitala plattformen möjliggör en uppskattning hur lång tid ett batteri har kvar att leva, därmed dess ekonomiska värde i en cirkulär affärsmodell.

– Fantastiskt att vårt team är med BatteryLoop på den här resan. Cirkulära affärsmodeller och hållbarhet ligger oss varmt om hjärtat och det visas verkligen med det här projektet. Det finns otroligt mycket att göra för att effektivisera användningen av energi i samhället och den här lösningen bidrar med en viktig del i den resan, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.