HiQ utvecklar smart destinationswebb åt Eskilstuna

HiQ har utvecklat webbplatsen visiteskilstuna.se åt Destination Eskilstuna. Syftet är att stärka Eskilstunas attraktivitet som besöksmål för invånare, mötesarrangörer och besökare. Målsättningen var att skapa en mobilanpassad, användarvänlig och inspirerande besökswebb som ska leda till att öka antalet besök i och till Eskilstuna.
– Detta är ett i raden av fina projekt vi gör åt besöksnäringen i Sverige och det är glädjande att se att Eskilstuna väljer oss som partner för att tillgängliggöra sin industrikultur till så många som möjligt, säger Lars Stugemo, vd och koncernchef på HiQ.

Den nya webbplatsen har som mål att få fler att upptäcka Eskilstuna. Sidan är i första hand utvecklad för mobilanvändning och innehåller inspiration, guider och tips för att förmedla känslan av Eskilstuna som en miljösmart industristad.

– Just marknadsföring av destinationer är ett tydligt område där det finns stora möjligheter med digitaliseringen. Och med hjälp av digital teknik hjälper vi besöksnäringen att utvecklas samt gör kultur, sevärdheter och evenemang mer tillgängliga för både inhemska och utländska turister, säger Anders Nilsson, vd på HiQ Mälardalen.

Under utvecklingen har fokus lagts på att utveckla funktioner för att automatiskt hämta och presentera evenemang, platser för möten och konferenser baserat på de kriterier redaktörerna väljer ut. Sajten kommer även längre fram att få AI-funktionalitet för att efter hand lära sig vilken typ av information besökarna konsumerar baserat på ett antal ingångsvärden, såsom årstid, väder, veckodag och position.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Head of Region Stockholm / Vice President (VP)
HiQ Stockholm
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ bygger anbudsapplikation för Svensk Bilsport

Svensk Bilsport är redo att ta nästa kliv in i framtiden och utveckla en app för hela anbudsförfarandet och köpen av bilar inom sportgrenen Folkrace. Man har under en tid haft förfrågan ute till ett antal teknikbolag och nu tas beslutet av Svensk Bilsports styrelse att man väljer HiQ att genomföra arbetet. 

– Superkul att Svensk Bilsport väljer att utöka samarbetet med HiQ! Vi är otroligt starka inom apputveckling och vi ser en ökad efterfrågan på vår expertis inom området. Det är inte bara något som växer hos oss utan blir alltmer viktigt i den digitala värld vi lever i. Vi ser fram emot ett fortsatt fint samarbete med Svensk Bilsport och det här uppdraget ska bli riktigt roligt, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ öppnar upp portarna i Helsingborg

HiQ har som vision är att bli Norra Europas ledande företag inom kategorin, och har på kort tid förvärvat flertalet bolag och öppnat nytt kontor i bland annat Jönköping. Nu avslöjar företaget sitt nästa steg i expansionen, HiQ öppnar ett nytt kontor i Helsingborg. Det är nästa stopp på företagets expansionsresa och öppnar upp för många nya arbetstillfällen lokalt.

– Vi växer i södra Sverige och det är toppen! Att vi öppnar just i Helsingborg visar på hur viktig Skåneregionen är för oss, dels alla de företag som har sin bas där, dels att vi kan få ännu fler fantastiska kollegor på HiQ som vill förenkla världen med hjälp av teknik, design och kreativitet tillsammans med oss. Att ha ett kontor i Helsingborg möjliggör att vi kan nå fler, både kunder och nya kollegor, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ ingår strategiskt partnerskap med Brink Commerce

HiQ och Brink Commerce ingår ett avtal om strategiskt partnerskap kring digital handel, med det gemensamma målet att bli det ledande erbjudandet i Europa för globala aktörer och snabbväxande bolag inom detaljhandel, D2C och B2B. Partnerskapet går i linje med HiQs vision att bli det ledande tech-konsultbolaget i Norra Europa och stärker förtagets position som en helhetspartner inom digitalisering ytterligare. 

– Riktigt grymt att vi ingår det här partnerskapet med Brink Commerce. Digitalisering genomsyrar allt vi arbetar med på HiQ och vår vision är att förenkla människors liv med hjälp av teknik. Att samarbeta med en plattform som löser högaktuella problem i sin bransch och samtidigt underlättar både för företag och konsumenter kunde inte vara en bättre match. Vi ser fram emot ett fint partnerskap, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer