HiQ blir digital byrå till barnkulturhuset Funnys Äventyr

I år öppnas portarna till Malmös nya stora turistattraktion – barnkulturhuset Funnys Äventyr på Mobila.
Nu väljer de HiQ som digital byrå för lanseringen.
– Detta samarbete ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Med vår starka lokala närvaro i Malmö är det extra roligt att få bidra till stadens utveckling och attraktivitet på detta sätt, säger Anna Kleine, vd på HiQ Skåne.

Som Funnys Äventyrs digitala byrå kommer HiQ att stå för all digital produktion samt kampanjer på sociala medier och andra digitala kanaler. Samarbetet inleds med utvecklandet av Funnys Äventyrs nya webb. Förutom biljettförsäljning, ska webben ge besökarna möjlighet att redan innan besöket bekanta sig med husets karaktärer som Alfons, Pettson & Findus, Mumin, Halvdan & Meia och Funny själv.

För att bygga en långsiktigt smart och hållbar IT-struktur väljer även Funnys Äventyr HiQs integrationsplattform HiQ Frends som integrationslösning för egna och externa IT-system.

– HiQ har visat stor förståelse för hur de digitalt kan levandegöra de olika sagokaraktärerna. Det ska andas samma magi i digitala kanaler som kommer möta besökarna i huset – och det ser vi att de kan skapa. Det är därför vi väljer HiQ, säger Staffan Götestam, initiativtagaren till Funnys Äventyr.

– Vi märkte tidigt i vår dialog att vi har samma syn på vad vi vill åstadkomma tillsammans. Ambitionen hos Funnys Äventyr går också hand i hand med vår egen. Vi vill båda bidra till ett bättre samhälle - men med olika medel. Funnys Äventyr genom att uppmuntra barns läsning. HiQ genom teknik, design och kommunikation, säger Johannes Arnkvist, designchef på HiQ Skåne.

För mer information om HiQ FRENDS:
www.frends.com


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Head of Region Stockholm / Vice President (VP)
HiQ Stockholm
070-420 00 01
08-588 90 000
Magnus Gudéhn

Kontakta oss

Magnus Gudéhn
Tf. VD
HiQ Skåne
070-420 00 82

HiQ bakom Yamaha Motors första uppkopplade fordon i Europa

HiQ och Yamaha Motor lanserar för första gången en uppkopplad scooter från Yamaha Motor i Europa, som förare kan koppla upp mot appen MyRide. NMAX 125cc och 155cc är Yamaha Motors första iOT-uppkopplade fordon i Europa och starten av en digital upplevelse av scooteråkning. 

– Det känns otroligt spännande för oss på HiQ att vara med och bidra på resan där Yamaha Motors lanserar sitt allra första uppkopplade fordon i Europa, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ bygger interaktiv webb till Anders Wallenstens ungdomsversion av Hälsogåtan

Anders Wallensten har släppt en ungdomsversion av sin framgångsrika bok Hälsogåtan. HiQ utvecklar och designar en interaktiv webbplats som skolor kan använda gratis i deras arbete med boken.

– Det känns både roligt och hedrande att vi på HiQ får jobba med Anders Wallensten och Hälsogåtan. Hälsa, speciellt bland unga, är en viktig fråga som ligger oss varmt om hjärtat, därför har vi skapat den interaktiva webbplatsen för skolor, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ växer på den tyska marknaden – Scandio förvärvar K15t:s konsultenhet

Tech-konsultbolaget HiQ tar nu nästa steg i företagets expansion då man växer på den tyska marknaden. 2021 förvärvade bolaget Scandio, och nu har det blivit dags för Scandio att i sin tur förvärva Atlassian-experten K15t:s konsultenhet. Transaktionen innebär att HiQ och Scandio nu etablerar sig även i Stuttgart.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa teamen från K15t välkommen till HiQ och Scandio! De kommer att göra Scandio ännu starkare inom digitalisering, men också stärka HiQ som koncern. Det känns fantastiskt att kunna bredda vår expertis inom Atlassians ekosystem och samtidigt få en bättre position på den lokala marknaden, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer