HiQ utvecklar plattform för influencer marketing

HiQ har utvecklat företaget Valuefications plattform för influencer marketing som nu lanseras till företag och influencers på den globala marknaden. Valuefications vision är att skapa ett verktyg som kan hjälpa kommunikatörer och marknadsförare att jobba mer effektivt med influencer marketing, och få kontroll över marknadsföringens verkliga effekt.
– Detta är ett otroligt spännande projekt och företag att jobba med. Vi har länge pratat om att digitaliseringen påverkar marknadsföringen, vilket detta är ett kanonbra exempel på. Digital teknik gör att marknadsföringen blir mer effektiv och mer träffsäker, säger Jerker Lindstén, vd på HiQ Göteborg.

Emojis hjärta gilla smileDet som har hänt den senaste tiden inom influencer marketing är att man går ifrån få stora influencers till flera mindre, vilket ställer större krav när det kommer till att mäta effekten av sina investeringar. Det kan man lösa med digital teknik. I ett nära samarbete mellan Valuefications utvecklingsteam och ett utvecklingsteam från HiQ har de byggt ett verktyg som kommer hjälpa marknadsförare och kommunikatörer över hela världen att skapa kampanjer – och som ger helt nya möjligheter att mäta och utvärdera det arbete man gör i digitala kanaler.

– Vi kunde inte hitta ett bra verktyg som på riktigt utvärderade autenticitet, värde och påverkan online för varumärken och influencers – så vi skapade det tillsammans med HiQ, säger Susanne Lundberg Gulickx, vd på Valuefication.

Företag och byråer betalar för att använda tjänsten, medan influencers kan ansluta sig gratis. Under december släpps en betaversion av Valuefications plattform till influencers samt en grupp utvalda testkunder, och från och med årsskiftet 2020 kommer tjänsten bli tillgänglig för alla.

– Vi är övertygade om att det här är ett verktyg som behövs på marknaden. Fram till nu har företag och byråer tvingats förlita sig alldeles för mycket på antaganden och magkänsla, men med Valuefication kommer man att kunna stödja sina beslut på verklig data, säger Jerker Lindstén, vd på HiQ Göteborg.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Chief Marketing Officer
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ expanderar i flertalet svenska städer efter förvärv av Headlight

Tidigare i år förvärvades Headlight Group, bestående av Headlight och Relight, av HiQ. Ett förvärv som är en viktig del i HiQs expansionsresa och möjliggör för nya arbetstillfällen i städerna Västerås, Örebro och Borlänge då rekryteringsbehovet är stort. Nyheten kommer ut bara veckor efter att förvärvet tillkännagavs och är en viktig pusselbit i HiQs strävan att bli Norra Europas ledande tech-konsultbolag.

– Att vi expanderar till Borlänge och i städerna Örebro och Västerås är grymt! Med den här sammanslagningen expanderar vi ytterligare på den svenska marknaden och det kommer att öppna upp för nya arbetstillfällen som kommer att påverka alla tre städerna, men även företag i närheten som vi ser fram emot att samarbeta med. Det är ett bra kliv för oss på vår expansionsresa, let’s go big, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH)

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH). Upphandlingen avser konsultstöd avseende systemutveckling, arkitektur och förändringsledning.

– Så kul att vi vinner det här ramavtalet, områden som vi är otroligt starka inom. Att bidra med den sortens kompetens är kärnan i det vi vill göra och offentlig sektor är ett viktigt område för oss på HiQ, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ och BatteryLoop utvecklar effektivare laddinfrastruktur 

BatteryLoop, företaget som ger elbilsbatterier ett andra liv som energilager, har under våren lanserat sitt energilager som gör det möjligt att exempelvis bygga laddinfrastruktur på platser där elnätet har effektbrister. I samarbete med HiQ utvecklar nu BatteryLoop också en digital plattform som gör det möjligt att maximera effekten i laddinfrastrukturen. Den digitala plattformen möjliggör en uppskattning hur lång tid ett batteri har kvar att leva, därmed dess ekonomiska värde i en cirkulär affärsmodell.

– Fantastiskt att vårt team är med BatteryLoop på den här resan. Cirkulära affärsmodeller och hållbarhet ligger oss varmt om hjärtat och det visas verkligen med det här projektet. Det finns otroligt mycket att göra för att effektivisera användningen av energi i samhället och den här lösningen bidrar med en viktig del i den resan, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer