HiQ utvecklar plattform för influencer marketing

HiQ har utvecklat företaget Valuefications plattform för influencer marketing som nu lanseras till företag och influencers på den globala marknaden. Valuefications vision är att skapa ett verktyg som kan hjälpa kommunikatörer och marknadsförare att jobba mer effektivt med influencer marketing, och få kontroll över marknadsföringens verkliga effekt.
– Detta är ett otroligt spännande projekt och företag att jobba med. Vi har länge pratat om att digitaliseringen påverkar marknadsföringen, vilket detta är ett kanonbra exempel på. Digital teknik gör att marknadsföringen blir mer effektiv och mer träffsäker, säger Jerker Lindstén, vd på HiQ Göteborg.

Emojis hjärta gilla smileDet som har hänt den senaste tiden inom influencer marketing är att man går ifrån få stora influencers till flera mindre, vilket ställer större krav när det kommer till att mäta effekten av sina investeringar. Det kan man lösa med digital teknik. I ett nära samarbete mellan Valuefications utvecklingsteam och ett utvecklingsteam från HiQ har de byggt ett verktyg som kommer hjälpa marknadsförare och kommunikatörer över hela världen att skapa kampanjer – och som ger helt nya möjligheter att mäta och utvärdera det arbete man gör i digitala kanaler.

– Vi kunde inte hitta ett bra verktyg som på riktigt utvärderade autenticitet, värde och påverkan online för varumärken och influencers – så vi skapade det tillsammans med HiQ, säger Susanne Lundberg Gulickx, vd på Valuefication.

Företag och byråer betalar för att använda tjänsten, medan influencers kan ansluta sig gratis. Under december släpps en betaversion av Valuefications plattform till influencers samt en grupp utvalda testkunder, och från och med årsskiftet 2020 kommer tjänsten bli tillgänglig för alla.

– Vi är övertygade om att det här är ett verktyg som behövs på marknaden. Fram till nu har företag och byråer tvingats förlita sig alldeles för mycket på antaganden och magkänsla, men med Valuefication kommer man att kunna stödja sina beslut på verklig data, säger Jerker Lindstén, vd på HiQ Göteborg.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ International
070-420 00 01
08-588 90 000

Ingelsta Kalkon väljer HiQ för integration av APSIS One

När Ingelsta Kalkon valde marknadsföringsplattformen APSIS One för automatisering av digital kommunikation var HiQ det naturliga valet för integrationen. HiQ kommer att utveckla och förvalta integrationer till APSIS One baserat på sin egen integrationsplattform Frends.
– Detta är ett väldigt spännande samarbete där APSIS och HiQ sammanfogar sina erbjudanden för att skapa en enkel och värdefull lösning för den gemensam kunden Ingelsta Kalkon, säger Peter Sognefur, försäljningschef på HiQ i Skåne.

Läs mer

HiQ vinnare i Folkhälsomyndighetens upphandling för IT-konsulttjänster

HiQ är en av vinnarna i Folkhälsomyndighetens (FHM) upphandling för IT-konsulttjänster och har tecknat ramavtal för ett samarbete på ett år med möjlighet till förlängning. 

– Verkligen kul att vi vinner detta, och det är extra glädjande att vår expertis inom digitalisering kommer till nytta för en så central myndighet som Folkhälsomyndigheten. Att de har ett viktigt uppdrag har vi alla blivit varse detta år, och vi ser fram emot att hjälpa FHM att fortsätta utveckla och förbättra för befolkningen, säger Sven Ivar Mørch, vd och koncernchef på HiQ.

Läs mer

Sven Ivar Mørch ny vd och koncernchef för HiQ

Sven Ivar Mørch har utsetts till ny vd och koncernchef för HiQ. Sven Ivar Mørch ersätter från och med den 1 december Lars Stugemo som lämnar positionen efter 25 framgångsrika år i bolaget, varav de senaste 20 som vd och koncernchef. 

– Det känns väldigt spännande att bli en del av HiQ och jag har länge varit djupt imponerad av bolagets kompetens och företagskultur. Rätt och slätt så är vi rockstjärnorna på den nordiska konsultmarknaden, och jag är hedrad över att få ta över vd-rollen och leda HiQ i bolagets nästa fas, säger Sven Ivar Mørch.

Läs mer