HiQ OCH SCANIA UTVECKLAR APP SOM GER SCANIAS KUNDER SNABBARE HJÄLP VID OPLANERAT STILLESTÅND

Genom att förenkla och påskynda kommunikationen via en enkel app mellan serviceteknikern och Scania Assistance, får kunder och chaufförer med oplanerade stopp, betydligt snabbare och bättre hjälp. En stor vinst då tiden för fordonets stillastående förkortas.
– Det är en kanonbra lösning och ytterligare ett perfekt exempel på hur vi använder teknik för att förenkla och förbättra för människor, säger Helena Forsmark, vd för HiQ Stockholm.

En normalt underhållen Scania ska erbjuda kunden problemfri drift och lång livslängd. Skulle det oväntade inträffa finns alltid Scania Assistance tillgänglig 24/7 – en professionell tjänst som Scania erbjuder alla sina kunder. Tillsammans med HiQ har Scania nu utvecklat en app som ytterligare förbättrar service för Scanias kunder. Med appen får serviceteknikern ett uppdrag med beskrivning och eventuella foton av felet via Scania Assistance. Appen visar även var lastbilen finns, vilket gör att hjälp kan komma fram snabbare. Samtidigt får kunden dessutom löpande information vad som händer med fordonet i realtid.

– Lösningen vi byggt tillsammans med HiQ är en viktig del i Scanias samlade arbete mot digitalisering, säger Robert Melin Mori, Project Manager hos Scania Assistance.

Projektet är en del i ett strategiskt samarbete mellan Scania och HiQ. Med hjälp av lösningen förenklar Scania för sina kunder samt går mot en mer automatiserad process för serviceärenden.

– Scania är en viktig och strategisk samarbetspartner till HiQ, som vi är mycket stolta att jobba med. Tillsammans skapar vi lösningar som på ett tydligt sätt förbättrar för oss människor – fordonen blir både säkrare och mer effektiva. Detta är ett perfekt exempel på när teknikutveckling bidrar till en mer hållbar värld, säger Lars Stugemo, vd och koncernchef på HiQ.

– HiQs breda kompetens inom digitalisering och avancerad systemutveckling gör dem till en perfekt samarbetspartner till oss. De är enkla att arbeta med och det går snabbt att gå från idé till färdig lösning, vilket är en kritisk parameter för att vi ska fortsätta vara den ledande aktören inom assistansverksamheten för tunga fordon, säger Michaela Boye, Managing Director hos Scania Assistance.

Appen utvecklas både för iOS och Android, så att serviceteknikerna kan använda den på sina vanliga mobiler. En första version av appen är precis lanserad. HiQs uppdrag har bestått av förstudie, service design, UX och utveckling inklusive integration mot Scanias befintliga system.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ International
070-420 00 01
08-588 90 000
Helena Forsmark

Kontakta oss

Helena Forsmark
VD
HiQ Stockholm
0704-200121

St1 väljer HiQ som partner för support av sina mobila tjänster

HiQ väljs som nordisk partner för support av St1:s mobila tjänster och applikationer. St1 erbjuder sina kunder omfattande mobila tjänster vilket inkluderar betalning, mobil tankning, olika nationella lojalitetsprogram och korttjänster inklusive ApplePay.
– St1 är en viktig partner för oss och jag är väldigt stolt över att vi kan utöka vårt samarbete ytterligare, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef för HiQ.

Läs mer

Fagerhult Group väljer HiQ som etableringspartner till OR Technologies

OR Technologies, en del av Fagerhult Group, väljer HiQ som strategisk partner för etableringen av sitt nya kompetens- och utvecklingscenter i Linköping. Centret kommer fortsätta utvecklingen av bolagets plattform för smart belysning, Organic Response.
– Det känns superspännande att hjälpa Fagerhult Group och OR Technologies att etablera sig i Linköping och vi ser fram emot att få hjälpa till att utveckla smarta lösningar för framtidens intelligenta kontor och fastigheter, säger Patrik Holm, vd för HiQ i Linköping.

Läs mer

Uttalande från HiQs styrelse med anledning av Tritons reviderade offentliga uppköpserbjudande

Styrelsen för HiQ har beslutat att enhälligt rekommendera aktieägarna att acceptera Tritons, genom Trisall AB, reviderade offentliga uppköpserbjudande. Erbjudandet innebär ett kontant vederlag om 72 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på HiQ om 4 021 miljoner kronor.

Läs mer

Hello!

För att kunna besvara din förfrågan sparar HiQ inskickade uppgifter inklusive persondata. För mer information se HiQs Integritetspolicy

Close