HiQ och Scania utvecklar app som ger Scanias kunder snabbare hjälp vid oplanerat stillestånd

Genom att förenkla och påskynda kommunikationen via en enkel app mellan serviceteknikern och Scania Assistance, får kunder och chaufförer med oplanerade stopp, betydligt snabbare och bättre hjälp. En stor vinst då tiden för fordonets stillastående förkortas.
– Det är en kanonbra lösning och ytterligare ett perfekt exempel på hur vi använder teknik för att förenkla och förbättra för människor, säger Helena Forsmark, vd för HiQ Stockholm.

En normalt underhållen Scania ska erbjuda kunden problemfri drift och lång livslängd. Skulle det oväntade inträffa finns alltid Scania Assistance tillgänglig 24/7 – en professionell tjänst som Scania erbjuder alla sina kunder. Tillsammans med HiQ har Scania nu utvecklat en app som ytterligare förbättrar service för Scanias kunder. Med appen får serviceteknikern ett uppdrag med beskrivning och eventuella foton av felet via Scania Assistance. Appen visar även var lastbilen finns, vilket gör att hjälp kan komma fram snabbare. Samtidigt får kunden dessutom löpande information vad som händer med fordonet i realtid.

– Lösningen vi byggt tillsammans med HiQ är en viktig del i Scanias samlade arbete mot digitalisering, säger Robert Melin Mori, Project Manager hos Scania Assistance.

Projektet är en del i ett strategiskt samarbete mellan Scania och HiQ. Med hjälp av lösningen förenklar Scania för sina kunder samt går mot en mer automatiserad process för serviceärenden.

– Scania är en viktig och strategisk samarbetspartner till HiQ, som vi är mycket stolta att jobba med. Tillsammans skapar vi lösningar som på ett tydligt sätt förbättrar för oss människor – fordonen blir både säkrare och mer effektiva. Detta är ett perfekt exempel på när teknikutveckling bidrar till en mer hållbar värld, säger Lars Stugemo, vd och koncernchef på HiQ.

– HiQs breda kompetens inom digitalisering och avancerad systemutveckling gör dem till en perfekt samarbetspartner till oss. De är enkla att arbeta med och det går snabbt att gå från idé till färdig lösning, vilket är en kritisk parameter för att vi ska fortsätta vara den ledande aktören inom assistansverksamheten för tunga fordon, säger Michaela Boye, Managing Director hos Scania Assistance.

Appen utvecklas både för iOS och Android, så att serviceteknikerna kan använda den på sina vanliga mobiler. En första version av appen är precis lanserad. HiQs uppdrag har bestått av förstudie, service design, UX och utveckling inklusive integration mot Scanias befintliga system.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Chief Marketing Officer
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000
Helena Forsmark

Kontakta oss

Helena Forsmark
Head of KAM / Vice President (VP)
HiQ Sverige
0704-200121

KGK väljer HiQs Frends som integrationsplattform

I en alltmer digitaliserad värld ställs företag även inför digitala utmaningar. Nu vänder sig företaget KGK till HiQ’s Frends som ny integrationsplattformsleverantör för koncernen. Frends ska hjälpa att förenkla och effektivisera för organisationen genom att standardisera integrationer med målet att Frends, förutom API:er, ska bli KGK’s enda integrationslösning.

– Så grymt att Frends växer ännu mer i Sverige och på den svenska marknaden! Jättebra jobbat av teamet och att KGK väljer oss visar på hur integrationsplattformar kan effektivisera för organisationer samtidigt som man i ett tidigt skede ser ROI på sin investering. Kul och Go HiQ! säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

Magnus Meyer ny styrelseordförande i HiQ

HiQ meddelar idag att Magnus Meyer, nuvarande styrelseledamot, från och med den 21 oktober i år blir styrelseordförande för bolaget. Thomas Hofvenstam, som agerar ordförande idag, kommer att vara kvar i styrelsen som ledamot.

– Jag vill passa på att hälsa Magnus Meyer välkommen som ny styrelseordförande. Magnus anses vara en av Sveriges mest inflytelserika teknikkonsulter och hans gedigna erfarenhet är av stort värde för HiQ, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

Erik Ridman – ny regionchef för HiQ i Stockholm

Tech-konsulten HiQ tar ytterligare ett steg för att stärka sin position som full-stack partner inom digital transformation.
Erik Ridman, tidigare CMO och kommunikationschef på HiQ utses till ny regionchef för HiQ i Stockholm.

– På HiQ har vi en nästintill unik position i att kunna bygga avancerade system, produkter och tjänster, och på samma gång diskutera digitala strategier, användbarhet och varumärkesförflytting. Erik Ridman kommer med sin bakgrund och erfarenhet inom varumärkesutveckling och rekrytering såväl som lösningar och åtaganden spela en viktig roll i våra fortsatta framgångar. Och med Erik vid spakarna för vår verksamhet i Stockholm kommer vi stärka vår position ytterligare, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer