HiQ och Scania utvecklar app som ger Scanias kunder snabbare hjälp vid oplanerat stillestånd

Genom att förenkla och påskynda kommunikationen via en enkel app mellan serviceteknikern och Scania Assistance, får kunder och chaufförer med oplanerade stopp, betydligt snabbare och bättre hjälp. En stor vinst då tiden för fordonets stillastående förkortas.
– Det är en kanonbra lösning och ytterligare ett perfekt exempel på hur vi använder teknik för att förenkla och förbättra för människor, säger Helena Forsmark, vd för HiQ Stockholm.

En normalt underhållen Scania ska erbjuda kunden problemfri drift och lång livslängd. Skulle det oväntade inträffa finns alltid Scania Assistance tillgänglig 24/7 – en professionell tjänst som Scania erbjuder alla sina kunder. Tillsammans med HiQ har Scania nu utvecklat en app som ytterligare förbättrar service för Scanias kunder. Med appen får serviceteknikern ett uppdrag med beskrivning och eventuella foton av felet via Scania Assistance. Appen visar även var lastbilen finns, vilket gör att hjälp kan komma fram snabbare. Samtidigt får kunden dessutom löpande information vad som händer med fordonet i realtid.

– Lösningen vi byggt tillsammans med HiQ är en viktig del i Scanias samlade arbete mot digitalisering, säger Robert Melin Mori, Project Manager hos Scania Assistance.

Projektet är en del i ett strategiskt samarbete mellan Scania och HiQ. Med hjälp av lösningen förenklar Scania för sina kunder samt går mot en mer automatiserad process för serviceärenden.

– Scania är en viktig och strategisk samarbetspartner till HiQ, som vi är mycket stolta att jobba med. Tillsammans skapar vi lösningar som på ett tydligt sätt förbättrar för oss människor – fordonen blir både säkrare och mer effektiva. Detta är ett perfekt exempel på när teknikutveckling bidrar till en mer hållbar värld, säger Lars Stugemo, vd och koncernchef på HiQ.

– HiQs breda kompetens inom digitalisering och avancerad systemutveckling gör dem till en perfekt samarbetspartner till oss. De är enkla att arbeta med och det går snabbt att gå från idé till färdig lösning, vilket är en kritisk parameter för att vi ska fortsätta vara den ledande aktören inom assistansverksamheten för tunga fordon, säger Michaela Boye, Managing Director hos Scania Assistance.

Appen utvecklas både för iOS och Android, så att serviceteknikerna kan använda den på sina vanliga mobiler. En första version av appen är precis lanserad. HiQs uppdrag har bestått av förstudie, service design, UX och utveckling inklusive integration mot Scanias befintliga system.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Chief Marketing Officer
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000
Helena Forsmark

Kontakta oss

Helena Forsmark
Head of KAM / Vice President (VP)
HiQ Sverige
0704-200121

HiQ vinnare i Kammarkollegiets nationella upphandling av IT-konsulttjänster

HiQ är vinnare i fyra av fem områden i Kammarkollegiets nationella upphandling av IT-konsulttjänster. De fyra områdena är Verksamhetens IT-behov, Säkerhet i IT och IT-projekt, Arkitektur och utveckling samt IT-konsultlösningar.
– Jag är verkligen glad och stolt över att vi vinner detta! Det är många hos oss som har bidragit på olika sätt i upphandlingen, men grunden i vår framgång ligger i den otroligt imponerande kompetens inom tech, IT, design och kreativitet som finns på HiQ. Vi har Nordens bästa team och jag ser verkligen fram emot att få fortsätta jobba med digitalisering av offentlig sektor i Sverige, säger Sven Ivar Mørch, CEO & President, HiQ.

Läs mer

Jerker Lindstén utses till Country Manager för HiQ Sweden

Siktet för HiQ är tydligt satt till att bli Nordeuropas ledande konsultbolag inom tech, IT, integration, design och kommunikation och en partner till alla företag i Norra Europa som ser nyttan i digitalisering och att kombinera leading edge-teknologi, IT och varumärkesutveckling för att bli vinnare på sina marknader. Nu utses Jerker Lindstén till Country Manager för HiQ i Sverige och Senior Vice President i HiQ. 

– Jerker Lindstén är känd för att vara en doer som får med sig högpresterande människor för att skapa resultat. Med Jerker som ansvarig för vår verksamhet Sverige tar vi ett viktigt steg i resan till att utveckla HiQ i en ny spännande tid där digitalisering kommer att få ökad betydelse, säger Sven Ivar Mørch, CEO & President, HiQ. 

Läs mer

HiQ vinner ramavtal med Skatteverket 

HiQ fick som enda bolag full poäng i Skatteverkets upphandling för uppdragstjänster inom IT Applikation och är, efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen att avslå överklagan, ett av fyra bolag som får skriva avtal med Skatteverket. 

– Jag är väldigt glad att vi vinner detta och att vår stora kompetens inom digitalisering får komma till nytta hos en så viktig myndighet som Skatteverket. En stor seger för oss och en fördel för Sverige, säger Sven Ivar Mørch vd och koncernchef på HiQ.

Läs mer