HiQ och Scania utvecklar app som ger Scanias kunder snabbare hjälp vid oplanerat stillestånd

Genom att förenkla och påskynda kommunikationen via en enkel app mellan serviceteknikern och Scania Assistance, får kunder och chaufförer med oplanerade stopp, betydligt snabbare och bättre hjälp. En stor vinst då tiden för fordonets stillastående förkortas.
– Det är en kanonbra lösning och ytterligare ett perfekt exempel på hur vi använder teknik för att förenkla och förbättra för människor, säger Helena Forsmark, vd för HiQ Stockholm.

En normalt underhållen Scania ska erbjuda kunden problemfri drift och lång livslängd. Skulle det oväntade inträffa finns alltid Scania Assistance tillgänglig 24/7 – en professionell tjänst som Scania erbjuder alla sina kunder. Tillsammans med HiQ har Scania nu utvecklat en app som ytterligare förbättrar service för Scanias kunder. Med appen får serviceteknikern ett uppdrag med beskrivning och eventuella foton av felet via Scania Assistance. Appen visar även var lastbilen finns, vilket gör att hjälp kan komma fram snabbare. Samtidigt får kunden dessutom löpande information vad som händer med fordonet i realtid.

– Lösningen vi byggt tillsammans med HiQ är en viktig del i Scanias samlade arbete mot digitalisering, säger Robert Melin Mori, Project Manager hos Scania Assistance.

Projektet är en del i ett strategiskt samarbete mellan Scania och HiQ. Med hjälp av lösningen förenklar Scania för sina kunder samt går mot en mer automatiserad process för serviceärenden.

– Scania är en viktig och strategisk samarbetspartner till HiQ, som vi är mycket stolta att jobba med. Tillsammans skapar vi lösningar som på ett tydligt sätt förbättrar för oss människor – fordonen blir både säkrare och mer effektiva. Detta är ett perfekt exempel på när teknikutveckling bidrar till en mer hållbar värld, säger Lars Stugemo, vd och koncernchef på HiQ.

– HiQs breda kompetens inom digitalisering och avancerad systemutveckling gör dem till en perfekt samarbetspartner till oss. De är enkla att arbeta med och det går snabbt att gå från idé till färdig lösning, vilket är en kritisk parameter för att vi ska fortsätta vara den ledande aktören inom assistansverksamheten för tunga fordon, säger Michaela Boye, Managing Director hos Scania Assistance.

Appen utvecklas både för iOS och Android, så att serviceteknikerna kan använda den på sina vanliga mobiler. En första version av appen är precis lanserad. HiQs uppdrag har bestått av förstudie, service design, UX och utveckling inklusive integration mot Scanias befintliga system.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ International
070-420 00 01
08-588 90 000
Helena Forsmark

Kontakta oss

Helena Forsmark
VD
HiQ Stockholm
0704-200121

Ingelsta Kalkon väljer HiQ för integration av APSIS One

När Ingelsta Kalkon valde marknadsföringsplattformen APSIS One för automatisering av digital kommunikation var HiQ det naturliga valet för integrationen. HiQ kommer att utveckla och förvalta integrationer till APSIS One baserat på sin egen integrationsplattform Frends.
– Detta är ett väldigt spännande samarbete där APSIS och HiQ sammanfogar sina erbjudanden för att skapa en enkel och värdefull lösning för den gemensam kunden Ingelsta Kalkon, säger Peter Sognefur, försäljningschef på HiQ i Skåne.

Läs mer

HiQ vinnare i Folkhälsomyndighetens upphandling för IT-konsulttjänster

HiQ är en av vinnarna i Folkhälsomyndighetens (FHM) upphandling för IT-konsulttjänster och har tecknat ramavtal för ett samarbete på ett år med möjlighet till förlängning. 

– Verkligen kul att vi vinner detta, och det är extra glädjande att vår expertis inom digitalisering kommer till nytta för en så central myndighet som Folkhälsomyndigheten. Att de har ett viktigt uppdrag har vi alla blivit varse detta år, och vi ser fram emot att hjälpa FHM att fortsätta utveckla och förbättra för befolkningen, säger Sven Ivar Mørch, vd och koncernchef på HiQ.

Läs mer

Sven Ivar Mørch ny vd och koncernchef för HiQ

Sven Ivar Mørch har utsetts till ny vd och koncernchef för HiQ. Sven Ivar Mørch ersätter från och med den 1 december Lars Stugemo som lämnar positionen efter 25 framgångsrika år i bolaget, varav de senaste 20 som vd och koncernchef. 

– Det känns väldigt spännande att bli en del av HiQ och jag har länge varit djupt imponerad av bolagets kompetens och företagskultur. Rätt och slätt så är vi rockstjärnorna på den nordiska konsultmarknaden, och jag är hedrad över att få ta över vd-rollen och leda HiQ i bolagets nästa fas, säger Sven Ivar Mørch.

Läs mer