HiQ bakom bensinmacken Shells succé-app Snarveien

HiQ bygger appen Snarveien åt bensinmackskedjan Shell, som ägs av ST1, som förenklar för Shells kunder att teckna och hantera sina kaffe-abonnemang.
– Detta är ett mycket fint projekt där vi hjälper en nordisk aktör att digitalisera en tidigare manuell process, och även skapa mervärde för alla kaffedrickande människor i Norge, säger Jukka Rautio, vd på HiQ Finland.

I Norge är kaffeabonnemang på bensinmacken en vanlig företeelse som är djupt uppskattad av Shells kunder. Genom att köpa ett årsabonnemang kan man sedan kan dricka obegränsat antal koppar kaffe under hela året. Abonnemanget har tidigare varit helt manuellt och knutet till kalenderår. Tillsammans med HiQ har Shell nu digitaliserat processen genom en mobilapp i vilken du köper och aktiverar kaffeabonnemanget. Efter aktivering gäller abonnemanget i 365 dagar.

– Tack vare HiQ har vi nu den mest flexibla kaffeabonnemangs-lösningen i hela Norge. Genom appen har vi inte bara förenklat för våra kunder, vi har utvecklat ett helt nytt sätt att göra affärer, säger Nina Røsland, Head of Retail Sales, Loyalty & Digital Marketing på ST1.

Det manuella systemet för kaffeabonnemang kommer fortsätta finnas kvar, men övergången till den enkla digitala lösningen har gått över förväntan. Kaffeabonnemanget är den första funktionen i appen, och vi kommer framöver se utveckling av fler tjänster.

– Vi har redan sett en markant ökning av sålda abonnemang, och fått mycket positiv feedback på enkelheten samt flexibiliteten med löpande 365 dagars abonnemang. Plus att i och med det ökade intresset så har appen genererat mer trafik till bensinstationerna, säger Jukka Rautio, vd på HiQ Finland.

Appen Snarveien har idag redan laddats ner av över 80 000 kunder. HiQ har stått för hela kedjan i projektet – från koncept och UX-design till design, utveckling och implementering mot ST1:s befintliga system.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ International
070-420 00 01
08-588 90 000
Jukka Rautio

Kontakta oss

Jukka Rautio
VD
HiQ Finland
+358 40 827 11 42

Ingelsta Kalkon väljer HiQ för integration av APSIS One

När Ingelsta Kalkon valde marknadsföringsplattformen APSIS One för automatisering av digital kommunikation var HiQ det naturliga valet för integrationen. HiQ kommer att utveckla och förvalta integrationer till APSIS One baserat på sin egen integrationsplattform Frends.
– Detta är ett väldigt spännande samarbete där APSIS och HiQ sammanfogar sina erbjudanden för att skapa en enkel och värdefull lösning för den gemensam kunden Ingelsta Kalkon, säger Peter Sognefur, försäljningschef på HiQ i Skåne.

Läs mer

HiQ vinnare i Folkhälsomyndighetens upphandling för IT-konsulttjänster

HiQ är en av vinnarna i Folkhälsomyndighetens (FHM) upphandling för IT-konsulttjänster och har tecknat ramavtal för ett samarbete på ett år med möjlighet till förlängning. 

– Verkligen kul att vi vinner detta, och det är extra glädjande att vår expertis inom digitalisering kommer till nytta för en så central myndighet som Folkhälsomyndigheten. Att de har ett viktigt uppdrag har vi alla blivit varse detta år, och vi ser fram emot att hjälpa FHM att fortsätta utveckla och förbättra för befolkningen, säger Sven Ivar Mørch, vd och koncernchef på HiQ.

Läs mer

Sven Ivar Mørch ny vd och koncernchef för HiQ

Sven Ivar Mørch har utsetts till ny vd och koncernchef för HiQ. Sven Ivar Mørch ersätter från och med den 1 december Lars Stugemo som lämnar positionen efter 25 framgångsrika år i bolaget, varav de senaste 20 som vd och koncernchef. 

– Det känns väldigt spännande att bli en del av HiQ och jag har länge varit djupt imponerad av bolagets kompetens och företagskultur. Rätt och slätt så är vi rockstjärnorna på den nordiska konsultmarknaden, och jag är hedrad över att få ta över vd-rollen och leda HiQ i bolagets nästa fas, säger Sven Ivar Mørch.

Läs mer