HiQ bakom bensinmacken Shells succé-app Snarveien

HiQ bygger appen Snarveien åt bensinmackskedjan Shell, som ägs av ST1, som förenklar för Shells kunder att teckna och hantera sina kaffe-abonnemang.
– Detta är ett mycket fint projekt där vi hjälper en nordisk aktör att digitalisera en tidigare manuell process, och även skapa mervärde för alla kaffedrickande människor i Norge, säger Jukka Rautio, vd på HiQ Finland.

I Norge är kaffeabonnemang på bensinmacken en vanlig företeelse som är djupt uppskattad av Shells kunder. Genom att köpa ett årsabonnemang kan man sedan kan dricka obegränsat antal koppar kaffe under hela året. Abonnemanget har tidigare varit helt manuellt och knutet till kalenderår. Tillsammans med HiQ har Shell nu digitaliserat processen genom en mobilapp i vilken du köper och aktiverar kaffeabonnemanget. Efter aktivering gäller abonnemanget i 365 dagar.

– Tack vare HiQ har vi nu den mest flexibla kaffeabonnemangs-lösningen i hela Norge. Genom appen har vi inte bara förenklat för våra kunder, vi har utvecklat ett helt nytt sätt att göra affärer, säger Nina Røsland, Head of Retail Sales, Loyalty & Digital Marketing på ST1.

Det manuella systemet för kaffeabonnemang kommer fortsätta finnas kvar, men övergången till den enkla digitala lösningen har gått över förväntan. Kaffeabonnemanget är den första funktionen i appen, och vi kommer framöver se utveckling av fler tjänster.

– Vi har redan sett en markant ökning av sålda abonnemang, och fått mycket positiv feedback på enkelheten samt flexibiliteten med löpande 365 dagars abonnemang. Plus att i och med det ökade intresset så har appen genererat mer trafik till bensinstationerna, säger Jukka Rautio, vd på HiQ Finland.

Appen Snarveien har idag redan laddats ner av över 80 000 kunder. HiQ har stått för hela kedjan i projektet – från koncept och UX-design till design, utveckling och implementering mot ST1:s befintliga system.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Head of Region Stockholm / Vice President (VP)
HiQ Stockholm
070-420 00 01
08-588 90 000
Jukka Rautio

Kontakta oss

Jukka Rautio
Country Manager / Senior Vice President (VP)
HiQ Finland
+358 40 827 11 42

HiQ bygger anbudsapplikation för Svensk Bilsport

Svensk Bilsport är redo att ta nästa kliv in i framtiden och utveckla en app för hela anbudsförfarandet och köpen av bilar inom sportgrenen Folkrace. Man har under en tid haft förfrågan ute till ett antal teknikbolag och nu tas beslutet av Svensk Bilsports styrelse att man väljer HiQ att genomföra arbetet. 

– Superkul att Svensk Bilsport väljer att utöka samarbetet med HiQ! Vi är otroligt starka inom apputveckling och vi ser en ökad efterfrågan på vår expertis inom området. Det är inte bara något som växer hos oss utan blir alltmer viktigt i den digitala värld vi lever i. Vi ser fram emot ett fortsatt fint samarbete med Svensk Bilsport och det här uppdraget ska bli riktigt roligt, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ öppnar upp portarna i Helsingborg

HiQ har som vision är att bli Norra Europas ledande företag inom kategorin, och har på kort tid förvärvat flertalet bolag och öppnat nytt kontor i bland annat Jönköping. Nu avslöjar företaget sitt nästa steg i expansionen, HiQ öppnar ett nytt kontor i Helsingborg. Det är nästa stopp på företagets expansionsresa och öppnar upp för många nya arbetstillfällen lokalt.

– Vi växer i södra Sverige och det är toppen! Att vi öppnar just i Helsingborg visar på hur viktig Skåneregionen är för oss, dels alla de företag som har sin bas där, dels att vi kan få ännu fler fantastiska kollegor på HiQ som vill förenkla världen med hjälp av teknik, design och kreativitet tillsammans med oss. Att ha ett kontor i Helsingborg möjliggör att vi kan nå fler, både kunder och nya kollegor, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ ingår strategiskt partnerskap med Brink Commerce

HiQ och Brink Commerce ingår ett avtal om strategiskt partnerskap kring digital handel, med det gemensamma målet att bli det ledande erbjudandet i Europa för globala aktörer och snabbväxande bolag inom detaljhandel, D2C och B2B. Partnerskapet går i linje med HiQs vision att bli det ledande tech-konsultbolaget i Norra Europa och stärker förtagets position som en helhetspartner inom digitalisering ytterligare. 

– Riktigt grymt att vi ingår det här partnerskapet med Brink Commerce. Digitalisering genomsyrar allt vi arbetar med på HiQ och vår vision är att förenkla människors liv med hjälp av teknik. Att samarbeta med en plattform som löser högaktuella problem i sin bransch och samtidigt underlättar både för företag och konsumenter kunde inte vara en bättre match. Vi ser fram emot ett fint partnerskap, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer