Yamaha Motor Europe väljer HiQ för utvecklingen av appen MyRide

HiQ hjälper Yamaha Motor Europe utveckla och lansera MyRide – en app där användarna kan förhöja upplevelsen av sin motorcykel genom att samla in och analysera detaljerad information om åkturen. – Det här är ett fantastiskt bra exempel på hur vi levererar från idé, design och utveckling till kommunikation runt våra lösningar, säger Patrik Sahlsten, vVD & affärsutvecklingschef på HiQ Göteborg.

MyRide är tillgänglig för alla motorcyklar – inte bara Yamaha-ägare – och hjälper användaren att analysera detaljerad information om sina åk. Allt från hastighet, bromsstyrka och lutningsvinklar till vägval och höjdskillnader. Därefter kan man bland annat spara uppgifterna på sitt eget konto och jämföra mellan olika åk samt mellan olika motorcyklar man kört. Eller dela data från åkturerna på sociala medier samt med andra MyRide-användare.

– Det här är ett grymt spännande projekt! Vi använder smart teknik så att du kan få ut ännu mer av din motorcykelåkning, och den data som samlas in hjälper dig att förbättra din körteknik. På detta sätt ger vi vardagsåkaren samma möjligheter till analys och utveckling som proffsen har på racingbanorna, säger Maria Ågren, projektledare på HiQ.

Utvecklingen av konceptet och designen är ett gemensamt arbete mellan Yamaha Motor Europe och HiQ. Därefter har HiQs uppdrag bestått av två delar. Dels att utveckla apparna och systemlösningen samt integrera dem med backend-systemen. Och dels att ta fram lanseringskampanjen bestående av koncept, film, display och PR-material. Projektet är ett exempel på samarbeten där HiQ går in som helhetsleverantör av strategi, idé, utveckling och kommunikation.

– Vi valde HiQ på grund av att de är en pålitlig partner som kan hjälpa oss bygga den här fantastiska appen, relevant för alla motorcykelentusiaster. Från HiQs team har vi mött stort engagemang och entusiasm, vilket tydligt har bidragit till att vi kunnat hålla vårt kundlöfte; att överträffa förväntningar på alla plan, säger Antoni Orpinell, Department Manager Digital Marketing & CRM på Yamaha Motor Europe.

– Samarbetet med Yamaha Motor Europe visar hur vi kombinerar vår kunskap runt affär, teknik och människor med vår förmåga att sköta kommunikation runt lanseringar, säger Patrik Sahlsten, vVD & affärsutvecklingschef på HiQ Göteborg.

MyRide är gratis och finns tillgänglig både för Apple- och Android-telefoner.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Chief Marketing Officer
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

KGK väljer HiQs Frends som integrationsplattform

I en alltmer digitaliserad värld ställs företag även inför digitala utmaningar. Nu vänder sig företaget KGK till HiQ’s Frends som ny integrationsplattformsleverantör för koncernen. Frends ska hjälpa att förenkla och effektivisera för organisationen genom att standardisera integrationer med målet att Frends, förutom API:er, ska bli KGK’s enda integrationslösning.

– Så grymt att Frends växer ännu mer i Sverige och på den svenska marknaden! Jättebra jobbat av teamet och att KGK väljer oss visar på hur integrationsplattformar kan effektivisera för organisationer samtidigt som man i ett tidigt skede ser ROI på sin investering. Kul och Go HiQ! säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

Magnus Meyer ny styrelseordförande i HiQ

HiQ meddelar idag att Magnus Meyer, nuvarande styrelseledamot, från och med den 21 oktober i år blir styrelseordförande för bolaget. Thomas Hofvenstam, som agerar ordförande idag, kommer att vara kvar i styrelsen som ledamot.

– Jag vill passa på att hälsa Magnus Meyer välkommen som ny styrelseordförande. Magnus anses vara en av Sveriges mest inflytelserika teknikkonsulter och hans gedigna erfarenhet är av stort värde för HiQ, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

Erik Ridman – ny regionchef för HiQ i Stockholm

Tech-konsulten HiQ tar ytterligare ett steg för att stärka sin position som full-stack partner inom digital transformation.
Erik Ridman, tidigare CMO och kommunikationschef på HiQ utses till ny regionchef för HiQ i Stockholm.

– På HiQ har vi en nästintill unik position i att kunna bygga avancerade system, produkter och tjänster, och på samma gång diskutera digitala strategier, användbarhet och varumärkesförflytting. Erik Ridman kommer med sin bakgrund och erfarenhet inom varumärkesutveckling och rekrytering såväl som lösningar och åtaganden spela en viktig roll i våra fortsatta framgångar. Och med Erik vid spakarna för vår verksamhet i Stockholm kommer vi stärka vår position ytterligare, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer