Yamaha Motor Europe väljer HiQ för utvecklingen av appen MyRide

HiQ hjälper Yamaha Motor Europe utveckla och lansera MyRide – en app där användarna kan förhöja upplevelsen av sin motorcykel genom att samla in och analysera detaljerad information om åkturen. – Det här är ett fantastiskt bra exempel på hur vi levererar från idé, design och utveckling till kommunikation runt våra lösningar, säger Patrik Sahlsten, vVD & affärsutvecklingschef på HiQ Göteborg.

MyRide är tillgänglig för alla motorcyklar – inte bara Yamaha-ägare – och hjälper användaren att analysera detaljerad information om sina åk. Allt från hastighet, bromsstyrka och lutningsvinklar till vägval och höjdskillnader. Därefter kan man bland annat spara uppgifterna på sitt eget konto och jämföra mellan olika åk samt mellan olika motorcyklar man kört. Eller dela data från åkturerna på sociala medier samt med andra MyRide-användare.

– Det här är ett grymt spännande projekt! Vi använder smart teknik så att du kan få ut ännu mer av din motorcykelåkning, och den data som samlas in hjälper dig att förbättra din körteknik. På detta sätt ger vi vardagsåkaren samma möjligheter till analys och utveckling som proffsen har på racingbanorna, säger Maria Ågren, projektledare på HiQ.

Utvecklingen av konceptet och designen är ett gemensamt arbete mellan Yamaha Motor Europe och HiQ. Därefter har HiQs uppdrag bestått av två delar. Dels att utveckla apparna och systemlösningen samt integrera dem med backend-systemen. Och dels att ta fram lanseringskampanjen bestående av koncept, film, display och PR-material. Projektet är ett exempel på samarbeten där HiQ går in som helhetsleverantör av strategi, idé, utveckling och kommunikation.

– Vi valde HiQ på grund av att de är en pålitlig partner som kan hjälpa oss bygga den här fantastiska appen, relevant för alla motorcykelentusiaster. Från HiQs team har vi mött stort engagemang och entusiasm, vilket tydligt har bidragit till att vi kunnat hålla vårt kundlöfte; att överträffa förväntningar på alla plan, säger Antoni Orpinell, Department Manager Digital Marketing & CRM på Yamaha Motor Europe.

– Samarbetet med Yamaha Motor Europe visar hur vi kombinerar vår kunskap runt affär, teknik och människor med vår förmåga att sköta kommunikation runt lanseringar, säger Patrik Sahlsten, vVD & affärsutvecklingschef på HiQ Göteborg.

MyRide är gratis och finns tillgänglig både för Apple- och Android-telefoner.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Chief Marketing Officer
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ expanderar i flertalet svenska städer efter förvärv av Headlight

Tidigare i år förvärvades Headlight Group, bestående av Headlight och Relight, av HiQ. Ett förvärv som är en viktig del i HiQs expansionsresa och möjliggör för nya arbetstillfällen i städerna Västerås, Örebro och Borlänge då rekryteringsbehovet är stort. Nyheten kommer ut bara veckor efter att förvärvet tillkännagavs och är en viktig pusselbit i HiQs strävan att bli Norra Europas ledande tech-konsultbolag.

– Att vi expanderar till Borlänge och i städerna Örebro och Västerås är grymt! Med den här sammanslagningen expanderar vi ytterligare på den svenska marknaden och det kommer att öppna upp för nya arbetstillfällen som kommer att påverka alla tre städerna, men även företag i närheten som vi ser fram emot att samarbeta med. Det är ett bra kliv för oss på vår expansionsresa, let’s go big, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH)

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH). Upphandlingen avser konsultstöd avseende systemutveckling, arkitektur och förändringsledning.

– Så kul att vi vinner det här ramavtalet, områden som vi är otroligt starka inom. Att bidra med den sortens kompetens är kärnan i det vi vill göra och offentlig sektor är ett viktigt område för oss på HiQ, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ och BatteryLoop utvecklar effektivare laddinfrastruktur 

BatteryLoop, företaget som ger elbilsbatterier ett andra liv som energilager, har under våren lanserat sitt energilager som gör det möjligt att exempelvis bygga laddinfrastruktur på platser där elnätet har effektbrister. I samarbete med HiQ utvecklar nu BatteryLoop också en digital plattform som gör det möjligt att maximera effekten i laddinfrastrukturen. Den digitala plattformen möjliggör en uppskattning hur lång tid ett batteri har kvar att leva, därmed dess ekonomiska värde i en cirkulär affärsmodell.

– Fantastiskt att vårt team är med BatteryLoop på den här resan. Cirkulära affärsmodeller och hållbarhet ligger oss varmt om hjärtat och det visas verkligen med det här projektet. Det finns otroligt mycket att göra för att effektivisera användningen av energi i samhället och den här lösningen bidrar med en viktig del i den resan, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer