Internet of things-lösningen möjliggör fjärrövervakning av 3nines oljedimavskiljare – där en kommunikationsenhet samlar in driftdata om bland annat luftflöde, filterförbrukning och återvunnen skärvätska. Via mobilnätet skickas all sensordata till ST Solutions molntjänst där webbgränssnittet från HiQ analyserar och presenterar informationen.
– Alla tre företagen har ett tydligt miljöfokus och samarbetet har resulterat i en tjänst som tydligt visar bland annat driftstatus på 3nines produkter, men framförallt hur mycket luft de renar samt hur mycket skärvätska de återanvänder istället för att det fastnar i ett filter som behöver hanteras som miljöavfall, säger HiQs Niclas Appelgren.
Tjänsten är utvecklad på ett sätt som gör det enkelt att koppla upp andra externa sensorer, vilket innebär att den inte bara ger en överblick över 3nines oljedimavskiljare utan också kan förmedla viktig information om driftsmiljön i verkstaden.
– Avsikten med IoT-lösningen är att på ett okomplicerat sätt underlätta vardagen för våra kunder, så att de kan bli mer konkurrenskraftiga. Med den här tjänsten får de en bättre överblick och får möjlighet att fokusera mer på produktionen, säger John Elliot, marknadschef på 3nine.
Första beställningen står Sandvik Coromant för, ett företag som arbetat länge med digitala lösningar.
– För Sandvik Coromant har miljöarbetet alltid varit väldigt viktigt. Vi strävar alltid efter en ökad miljömedvetenhet, vilket den här IoT-lösningen hjälper oss med. Med den här webbtjänsten får vi också bättre möjlighet att optimera produktionen och få bättre förståelse för vad som händer i bearbetningsmiljön, säger Thomas Cortan på Sandvik Coromant.

Kontakta oss
