HiQ och Jula i starten på en digital resa

När varuhuskedjan Jula väljer att förnya och utöka sin digitala närvaro har man valt HiQ som sin digitala partner. Partnerskapet är starten på ett samarbete som är tänkt att förenkla för detaljhandelsjättens kunder.

1979 startade Jula på gården Jultorp utanför Vara i Västergötland. Idag omsätter man 6 miljarder kronor och har nästan 3000 anställda. Jula har lång erfarenhet från försäljning i varuhus och via postorder. I takt med att online och mobila lösningar blir en viktigare marknadsföringskanal i detaljhandeln, så kontaktade företaget HiQ för att skapa en digital strategi kring mobilitet.

- Vi är en viktig partner till handeln i att skapa morgondagens shopping. Tillsammans med Jula, har vi utgått från den framgångsrika katalogen och fört arvet vidare in i digitala kanaler. Uppdraget är ett helhetsåtagande som gör det enklare att handla, säger Jerker Lindstén, VD för HiQ Göteborg.

Resultatet är mobila applikationer för iOS och Android som innehåller en ny typ av katalogvy och även en vanlig mobilvy över produktsortimentet för de som hellre föredrar detta. Det är också smidigt och enkelt att hitta positioner för varuhus, skapa inköpslistor med mera.

- För oss var det viktigt att vår digitala försäljning tar avstamp i vår historia. Jula-katalogen är en viktig kulturbärare och känslan i katalogen ville vi få med oss digitalt. Uppdraget var också att skapa något unikt. Jag tycker att HiQ lyckats med detta väl, säger Jonas Järrenfors, marknadsdirektör på Jula.

Arbetet är början på en större digital transformation för Jula. Så småningom ska det även bli möjligt att till exempel handla direkt via appen.

- Det är häftigt att hjälpa ett välkänt företag som Jula med att utveckla sin affärsmodell genom digitala strategier och utveckling. Digitaliseringen skapar oändliga möjligheter där vi tar kunden genom hela processen från idé, via design och utveckling, till implementation och vidareutveckling. Detta gör oss till en given partner för alla kunder i alla branscher, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

HiQ och Jula i starten på en digital resa


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Head of Region Stockholm / Vice President (VP)
HiQ Stockholm
070-420 00 01
08-588 90 000
Simona Bamerlind

Kontakta oss

Simona Bamerlind
Head of region West / Vice President (VP)
HiQ Sverige
070-183 91 78

HiQ bygger anbudsapplikation för Svensk Bilsport

Svensk Bilsport är redo att ta nästa kliv in i framtiden och utveckla en app för hela anbudsförfarandet och köpen av bilar inom sportgrenen Folkrace. Man har under en tid haft förfrågan ute till ett antal teknikbolag och nu tas beslutet av Svensk Bilsports styrelse att man väljer HiQ att genomföra arbetet. 

– Superkul att Svensk Bilsport väljer att utöka samarbetet med HiQ! Vi är otroligt starka inom apputveckling och vi ser en ökad efterfrågan på vår expertis inom området. Det är inte bara något som växer hos oss utan blir alltmer viktigt i den digitala värld vi lever i. Vi ser fram emot ett fortsatt fint samarbete med Svensk Bilsport och det här uppdraget ska bli riktigt roligt, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ öppnar upp portarna i Helsingborg

HiQ har som vision är att bli Norra Europas ledande företag inom kategorin, och har på kort tid förvärvat flertalet bolag och öppnat nytt kontor i bland annat Jönköping. Nu avslöjar företaget sitt nästa steg i expansionen, HiQ öppnar ett nytt kontor i Helsingborg. Det är nästa stopp på företagets expansionsresa och öppnar upp för många nya arbetstillfällen lokalt.

– Vi växer i södra Sverige och det är toppen! Att vi öppnar just i Helsingborg visar på hur viktig Skåneregionen är för oss, dels alla de företag som har sin bas där, dels att vi kan få ännu fler fantastiska kollegor på HiQ som vill förenkla världen med hjälp av teknik, design och kreativitet tillsammans med oss. Att ha ett kontor i Helsingborg möjliggör att vi kan nå fler, både kunder och nya kollegor, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ ingår strategiskt partnerskap med Brink Commerce

HiQ och Brink Commerce ingår ett avtal om strategiskt partnerskap kring digital handel, med det gemensamma målet att bli det ledande erbjudandet i Europa för globala aktörer och snabbväxande bolag inom detaljhandel, D2C och B2B. Partnerskapet går i linje med HiQs vision att bli det ledande tech-konsultbolaget i Norra Europa och stärker förtagets position som en helhetspartner inom digitalisering ytterligare. 

– Riktigt grymt att vi ingår det här partnerskapet med Brink Commerce. Digitalisering genomsyrar allt vi arbetar med på HiQ och vår vision är att förenkla människors liv med hjälp av teknik. Att samarbeta med en plattform som löser högaktuella problem i sin bransch och samtidigt underlättar både för företag och konsumenter kunde inte vara en bättre match. Vi ser fram emot ett fint partnerskap, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer