HiQ och Jula i starten på en digital resa

När varuhuskedjan Jula väljer att förnya och utöka sin digitala närvaro har man valt HiQ som sin digitala partner. Partnerskapet är starten på ett samarbete som är tänkt att förenkla för detaljhandelsjättens kunder.

1979 startade Jula på gården Jultorp utanför Vara i Västergötland. Idag omsätter man 6 miljarder kronor och har nästan 3000 anställda. Jula har lång erfarenhet från försäljning i varuhus och via postorder. I takt med att online och mobila lösningar blir en viktigare marknadsföringskanal i detaljhandeln, så kontaktade företaget HiQ för att skapa en digital strategi kring mobilitet.

- Vi är en viktig partner till handeln i att skapa morgondagens shopping. Tillsammans med Jula, har vi utgått från den framgångsrika katalogen och fört arvet vidare in i digitala kanaler. Uppdraget är ett helhetsåtagande som gör det enklare att handla, säger Jerker Lindstén, VD för HiQ Göteborg.

Resultatet är mobila applikationer för iOS och Android som innehåller en ny typ av katalogvy och även en vanlig mobilvy över produktsortimentet för de som hellre föredrar detta. Det är också smidigt och enkelt att hitta positioner för varuhus, skapa inköpslistor med mera.

- För oss var det viktigt att vår digitala försäljning tar avstamp i vår historia. Jula-katalogen är en viktig kulturbärare och känslan i katalogen ville vi få med oss digitalt. Uppdraget var också att skapa något unikt. Jag tycker att HiQ lyckats med detta väl, säger Jonas Järrenfors, marknadsdirektör på Jula.

Arbetet är början på en större digital transformation för Jula. Så småningom ska det även bli möjligt att till exempel handla direkt via appen.

- Det är häftigt att hjälpa ett välkänt företag som Jula med att utveckla sin affärsmodell genom digitala strategier och utveckling. Digitaliseringen skapar oändliga möjligheter där vi tar kunden genom hela processen från idé, via design och utveckling, till implementation och vidareutveckling. Detta gör oss till en given partner för alla kunder i alla branscher, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

HiQ och Jula i starten på en digital resa


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Chief Marketing Officer
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000
Jerker Lindstén

Kontakta oss

Jerker Lindstén
Country Manager / Senior Vice President (VP)
HiQ Sverige
076-880 06 00

HiQ expanderar i flertalet svenska städer efter förvärv av Headlight

Tidigare i år förvärvades Headlight Group, bestående av Headlight och Relight, av HiQ. Ett förvärv som är en viktig del i HiQs expansionsresa och möjliggör för nya arbetstillfällen i städerna Västerås, Örebro och Borlänge då rekryteringsbehovet är stort. Nyheten kommer ut bara veckor efter att förvärvet tillkännagavs och är en viktig pusselbit i HiQs strävan att bli Norra Europas ledande tech-konsultbolag.

– Att vi expanderar till Borlänge och i städerna Örebro och Västerås är grymt! Med den här sammanslagningen expanderar vi ytterligare på den svenska marknaden och det kommer att öppna upp för nya arbetstillfällen som kommer att påverka alla tre städerna, men även företag i närheten som vi ser fram emot att samarbeta med. Det är ett bra kliv för oss på vår expansionsresa, let’s go big, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH)

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH). Upphandlingen avser konsultstöd avseende systemutveckling, arkitektur och förändringsledning.

– Så kul att vi vinner det här ramavtalet, områden som vi är otroligt starka inom. Att bidra med den sortens kompetens är kärnan i det vi vill göra och offentlig sektor är ett viktigt område för oss på HiQ, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ och BatteryLoop utvecklar effektivare laddinfrastruktur 

BatteryLoop, företaget som ger elbilsbatterier ett andra liv som energilager, har under våren lanserat sitt energilager som gör det möjligt att exempelvis bygga laddinfrastruktur på platser där elnätet har effektbrister. I samarbete med HiQ utvecklar nu BatteryLoop också en digital plattform som gör det möjligt att maximera effekten i laddinfrastrukturen. Den digitala plattformen möjliggör en uppskattning hur lång tid ett batteri har kvar att leva, därmed dess ekonomiska värde i en cirkulär affärsmodell.

– Fantastiskt att vårt team är med BatteryLoop på den här resan. Cirkulära affärsmodeller och hållbarhet ligger oss varmt om hjärtat och det visas verkligen med det här projektet. Det finns otroligt mycket att göra för att effektivisera användningen av energi i samhället och den här lösningen bidrar med en viktig del i den resan, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer