HiQ förenklar det kontantlösa samhället

HiQ fortsätter att profilera sig som en stark aktör inom det kontantlösa samhället. Tillsammans med Bambora har HiQ utvecklat en lösning som förenklar för människor att handla kontantlöst på en global marknad.

Bambora är en svensk betalkoncern med global närvaro som hanterar transaktioner i 65 länder. HiQ har tillsammans med Bambora utvecklat ett system som förenklar hanteringen av köp, autentisering, kreditkontroll och regelefterlevnad vid köp med kreditkort. Den nya tjänsten möjliggör också en förenkling för turister att få tillbaka momspengar och liknande skatter.

– Att få göra detta tillsammans med Bambora ligger väl i linje med HiQ:s mål och ambition att göra det enklare för människor att betala, inte bara i Sverige, utan även i resten av världen, säger Magnus Gudéhn, VD på HiQ Stockholm.

Samarbetet med Bambora bottnar i liknande värderingar, där drivkraften för samtliga inblandande är att förenkla människors liv med hjälp av teknik.

– Vi jobbar utifrån ett konkret mål men hur vi tar oss dit utvecklas tillsammans under resans gång. Det bygger på tillit och ett pragmatiskt tillvägagångssätt. Allt vi gör är en konsekvens av våra kunders vardag – vi bygger och innoverar utifrån ett konkret kundbehov, säger Bamboras CTO Daniel Nordholm.

HiQ och Bambora har byggt ett modernt inlösensystem som fungerar på en global marknad där säkerhet, skalbarhet och flexibilitet är väsentligt. Bambora hjälper sina kunder att växa och utvecklas internationellt med enkla betallösningar för butik, på nätet och i mobilen. En smidig teknisk lösning är helt avgörande för det.

– Tillsammans med HiQ:s team har vi utvecklat denna tjänst på mindre än halva tiden jämfört med andra liknande initiativ. Normalt tar det runt 18 månader, vi gjorde det på åtta. Ganska imponerande om jag får säga det själv, säger Daniel Nordholm.

Cash was king! HiQ är drivande i utvecklingen av smarta digitala tjänster för det kontantlösa samhället, som går hand i hand med Sveriges utveckling mot att bli det första kontantfria landet i världen. Vi har en lång erfarenhet inom finanssektorn som kombinerat med våra färdigheter inom digitalisering och mobila lösningar gör oss till en ledande aktör inom området. Utöver samarbetet med Bambora har HiQ bland annat tillsammans med Bankgirot utvecklat IT-lösningen för Swish – som ägs av Getswish och är ett samarbete mellan banker i Sverige – samt tillsammans med Volvofinans utvecklat mobiltjänsten CarPay. Vi hjälper även finska S-Pankki att förenkla för sina nästan tre miljoner kunder med hjälp av smidiga tjänsten S-mobiili. Bland våra övriga kunder inom cashless society finns Collector, Fennia, Handelsbanken, LähiTapiola, Nordea, OP Pohjolagruppen, S-gruppen, SEB, Swedbank, Trafikförsäkrings-föreningen och Varma.


Magnus Gudéhn

Kontakta oss

Magnus Gudéhn
HiQ International
+46 704 200 082
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ International
070-420 00 01
08-588 90 000
Claes Nyströmer

Kontakta oss

Claes Nyströmer
Head of communications & PR
Bambora
070-341 46 49

Sven Ivar Mörch ny vd och koncernchef för HiQ

Sven Ivar Mørch har utsetts till ny vd och koncernchef för HiQ. Sven Ivar Mørch ersätter från och med den 1 december Lars Stugemo som lämnar positionen efter 25 framgångsrika år i bolaget, varav de senaste 20 som vd och koncernchef. 

– Det känns väldigt spännande att bli en del av HiQ och jag har länge varit djupt imponerad av bolagets kompetens och företagskultur. Rätt och slätt så är vi rockstjärnorna på den nordiska konsultmarknaden, och jag är hedrad över att få ta över vd-rollen och leda HiQ i bolagets nästa fas, säger Sven Ivar Mørch.

Läs mer

HiQ stöttar InfoSolutions mobila testverksamhet för provtagning av Covid-19

HiQ hjälper InfoSolutions i deras uppdrag från Folkhälsomyndigheten att öka nationella tillgängligheten för testning av Covid-19. Provtagningen gäller PCR, dvs påvisning av pågående infektion av Covid-19.

– Detta är det andra projektet som vi deltagit i som syftar till att minska skadan av Covid-19 i världen. Det är glädjande att se att vår breda kunskap inom digitalisering av hälsosektorn och e-hälsa kommer till nytta för att få bukt med pandemin, säger Helena Forsmark, vd på HiQ i Stockholm.

Läs mer

HiQ vinner Guldhanden för bästa offentliga webbplats 2020

HiQ-utvecklade webbplatsen för Mälardalens högskola, mdh.se, vinner utmärkelsen Guldhanden i kategorin bästa offentliga webbplats 2020.

– Yeeess! Vi är väldigt glada att resultatet av vårt fina projekt tillsammans med Mälardalens högskola uppmärksammas med detta. Detta är resultatet av ett mycket gott samarbete mellan en modig och framsynt kund och ett grymt team från HiQ, säger Anders Nilsson, vd på HiQ Mälardalen.

Läs mer