HiQ förenklar det kontantlösa samhället

HiQ fortsätter att profilera sig som en stark aktör inom det kontantlösa samhället. Tillsammans med Bambora har HiQ utvecklat en lösning som förenklar för människor att handla kontantlöst på en global marknad.

Bambora är en svensk betalkoncern med global närvaro som hanterar transaktioner i 65 länder. HiQ har tillsammans med Bambora utvecklat ett system som förenklar hanteringen av köp, autentisering, kreditkontroll och regelefterlevnad vid köp med kreditkort. Den nya tjänsten möjliggör också en förenkling för turister att få tillbaka momspengar och liknande skatter.

– Att få göra detta tillsammans med Bambora ligger väl i linje med HiQ:s mål och ambition att göra det enklare för människor att betala, inte bara i Sverige, utan även i resten av världen, säger Magnus Gudéhn, VD på HiQ Stockholm.

Samarbetet med Bambora bottnar i liknande värderingar, där drivkraften för samtliga inblandande är att förenkla människors liv med hjälp av teknik.

– Vi jobbar utifrån ett konkret mål men hur vi tar oss dit utvecklas tillsammans under resans gång. Det bygger på tillit och ett pragmatiskt tillvägagångssätt. Allt vi gör är en konsekvens av våra kunders vardag – vi bygger och innoverar utifrån ett konkret kundbehov, säger Bamboras CTO Daniel Nordholm.

HiQ och Bambora har byggt ett modernt inlösensystem som fungerar på en global marknad där säkerhet, skalbarhet och flexibilitet är väsentligt. Bambora hjälper sina kunder att växa och utvecklas internationellt med enkla betallösningar för butik, på nätet och i mobilen. En smidig teknisk lösning är helt avgörande för det.

– Tillsammans med HiQ:s team har vi utvecklat denna tjänst på mindre än halva tiden jämfört med andra liknande initiativ. Normalt tar det runt 18 månader, vi gjorde det på åtta. Ganska imponerande om jag får säga det själv, säger Daniel Nordholm.

Cash was king! HiQ är drivande i utvecklingen av smarta digitala tjänster för det kontantlösa samhället, som går hand i hand med Sveriges utveckling mot att bli det första kontantfria landet i världen. Vi har en lång erfarenhet inom finanssektorn som kombinerat med våra färdigheter inom digitalisering och mobila lösningar gör oss till en ledande aktör inom området. Utöver samarbetet med Bambora har HiQ bland annat tillsammans med Bankgirot utvecklat IT-lösningen för Swish – som ägs av Getswish och är ett samarbete mellan banker i Sverige – samt tillsammans med Volvofinans utvecklat mobiltjänsten CarPay. Vi hjälper även finska S-Pankki att förenkla för sina nästan tre miljoner kunder med hjälp av smidiga tjänsten S-mobiili. Bland våra övriga kunder inom cashless society finns Collector, Fennia, Handelsbanken, LähiTapiola, Nordea, OP Pohjolagruppen, S-gruppen, SEB, Swedbank, Trafikförsäkrings-föreningen och Varma.


Mikael Teng

Kontakta oss

Mikael Teng
Business Inquiries // COC
HiQ International
070-420 00 59
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Chief Marketing Officer
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000
Claes Nyströmer

Kontakta oss

Claes Nyströmer
Head of communications & PR
Bambora
070-341 46 49

KGK väljer HiQs Frends som integrationsplattform

I en alltmer digitaliserad värld ställs företag även inför digitala utmaningar. Nu vänder sig företaget KGK till HiQ’s Frends som ny integrationsplattformsleverantör för koncernen. Frends ska hjälpa att förenkla och effektivisera för organisationen genom att standardisera integrationer med målet att Frends, förutom API:er, ska bli KGK’s enda integrationslösning.

– Så grymt att Frends växer ännu mer i Sverige och på den svenska marknaden! Jättebra jobbat av teamet och att KGK väljer oss visar på hur integrationsplattformar kan effektivisera för organisationer samtidigt som man i ett tidigt skede ser ROI på sin investering. Kul och Go HiQ! säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

Magnus Meyer ny styrelseordförande i HiQ

HiQ meddelar idag att Magnus Meyer, nuvarande styrelseledamot, från och med den 21 oktober i år blir styrelseordförande för bolaget. Thomas Hofvenstam, som agerar ordförande idag, kommer att vara kvar i styrelsen som ledamot.

– Jag vill passa på att hälsa Magnus Meyer välkommen som ny styrelseordförande. Magnus anses vara en av Sveriges mest inflytelserika teknikkonsulter och hans gedigna erfarenhet är av stort värde för HiQ, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

Erik Ridman – ny regionchef för HiQ i Stockholm

Tech-konsulten HiQ tar ytterligare ett steg för att stärka sin position som full-stack partner inom digital transformation.
Erik Ridman, tidigare CMO och kommunikationschef på HiQ utses till ny regionchef för HiQ i Stockholm.

– På HiQ har vi en nästintill unik position i att kunna bygga avancerade system, produkter och tjänster, och på samma gång diskutera digitala strategier, användbarhet och varumärkesförflytting. Erik Ridman kommer med sin bakgrund och erfarenhet inom varumärkesutveckling och rekrytering såväl som lösningar och åtaganden spela en viktig roll i våra fortsatta framgångar. Och med Erik vid spakarna för vår verksamhet i Stockholm kommer vi stärka vår position ytterligare, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer