HiQ förvärvar Great Apes i Finland – stärker positionen inom design och digitalt

HiQ förvärvar Great Apes, en digital design- och utvecklingsbyrå i Helsingfors, Finland. Företaget har närmare 15 specialister inom områden som konceptutveckling, service design och UX.

- Det här förvärvet gör HiQs position ännu starkare och mer relevant – det är en utmärkt utökning av vårt nuvarande expertteam inom det digitala området. Det här gör att vi kan lösa våra kunders utmaningar ännu snabbare, hela vägen från idé till förverkligande och inom hela kedjan av människa, teknik och affär, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

Great Apes har mycket gemensamt med HiQ och är inte rädda för att utmana traditionella sätt att göra saker. Några av kunderna är nöjesparken Linnanmäki, Microsoft, Lidl, Amer Sports, Royal Ravintolat, Paulig Group, Försvarsmakten i Finland och Veikkaus. Great Apes är också en av de mest internationellt prisade digitalbyråerna i Finland, med upprepade utmärkelser i branschledande tävlingar som Webby Awards, Red Dot Design Awards och Eurobest, samt nordiska utmärkelser som Grand One och Grafias ”Best of the year”.

- Vi är glada att slå oss samman med HiQ. Det här gör oss starkare och vi ser fram emot att kunna jobba med större, mer avancerade och revolutionerande projekt, säger Mikko Sairio, partner på Great Apes och en av de tre grundarna.

- Jag är glad att få välkomna Great Apes in i HiQ. Både HiQ och Great Apes har en stark kundbas och tillsammans kan vi ta oss an ännu större uppdrag, där vi genom teknik skapar en bättre och roligare värld. Great Apes passar oss både kompetens- och kulturmässigt. De delar HiQs värderingar och är ett bra gäng; resultatorienterade och med positiv energi, avslutar Stugemo.

I samband med tillträdet den 31 augusti kommer 257 832 st HiQ-aktier emitteras, vilket ger en utspädning på 0,5 procent. Great Apes förväntas bidra positivt till HiQs resultat, samt vinsten per aktie, direkt från start.


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ bakom Yamaha Motors första uppkopplade fordon i Europa

HiQ och Yamaha Motor lanserar för första gången en uppkopplad scooter från Yamaha Motor i Europa, som förare kan koppla upp mot appen MyRide. NMAX 125cc och 155cc är Yamaha Motors första iOT-uppkopplade fordon i Europa och starten av en digital upplevelse av scooteråkning. 

– Det känns otroligt spännande för oss på HiQ att vara med och bidra på resan där Yamaha Motors lanserar sitt allra första uppkopplade fordon i Europa, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ bygger interaktiv webb till Anders Wallenstens ungdomsversion av Hälsogåtan

Anders Wallensten har släppt en ungdomsversion av sin framgångsrika bok Hälsogåtan. HiQ utvecklar och designar en interaktiv webbplats som skolor kan använda gratis i deras arbete med boken.

– Det känns både roligt och hedrande att vi på HiQ får jobba med Anders Wallensten och Hälsogåtan. Hälsa, speciellt bland unga, är en viktig fråga som ligger oss varmt om hjärtat, därför har vi skapat den interaktiva webbplatsen för skolor, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ växer på den tyska marknaden – Scandio förvärvar K15t:s konsultenhet

Tech-konsultbolaget HiQ tar nu nästa steg i företagets expansion då man växer på den tyska marknaden. 2021 förvärvade bolaget Scandio, och nu har det blivit dags för Scandio att i sin tur förvärva Atlassian-experten K15t:s konsultenhet. Transaktionen innebär att HiQ och Scandio nu etablerar sig även i Stuttgart.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa teamen från K15t välkommen till HiQ och Scandio! De kommer att göra Scandio ännu starkare inom digitalisering, men också stärka HiQ som koncern. Det känns fantastiskt att kunna bredda vår expertis inom Atlassians ekosystem och samtidigt få en bättre position på den lokala marknaden, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer