HiQ utvecklar kommunikationen när Match Cup Sweden förnyar

Match Cup-seglingarna på Marstrand är ett av Sveriges största sportevenemang med runt 100 000 besökare varje sommar. När årets seglingar avgörs 4-9 juli är det mesta nytt, från båtarna till en rekordstor prissumma.

Ansvarar för kommunikationen gör HiQ – ytterligare ett steg i ett framgångsrikt samarbete.

- Vi är glada och stolta över förtroendet att ta fram ett helt nytt kommunikationskoncept med annonser, radioreklam, grafisk profil och digital kommunikation. Vi har jobbat med Match Cup Sweden i ett par år nu och bland annat utvecklat en ny användarvänlig digital kommunikationsplattform, som förenklar och gör det roligare för publiken att följa tävlingarna, berättar Jerker Lindstén, VD på HiQ i Göteborg.

Match Cup Sweden är final i World Match Racing Tour, som består av serietävlingar världen över och samlar de bästa seglarna i matchracing. Nytt på Marstrand är bland annat att tävlingarna avgörs med identiska båtar och att prissumman i finalracet, där de två bästa teamen möts, är en miljon US dollar – den högsta i seglingshistorien.

- Allt är nytt. Båtarna, farten, tävlingsformen, namnet, att det är VM-final och förstås prissumman. Det finns en hel del att kommunicera kring på ett attraktivt, kreativt och fartfyllt sätt, berättar Patrik Hermansson, Brand Manager på eventarrangören Brandspot.

- Vi har tidigare jobbat med HiQ kring den digitala kommunikationen på plats, vilket är viktigt för att åskådarna ska kunna hänga med. Eftersom HiQ utöver sin tekniska kompetens behärskar även kommunikation och marknadsföring var det självklart att välja dem även för det här arbetet, i och med att framtidens marknadskommunikation formas i gränslandet mellan innovation, teknik och kommunikation, säger Hermansson.

HiQ är inte bara ledande inom teknik och kommunikation, utan har också varit involverade i segling tidigare, med det framgångsrika projektet HiQ Sailing Team.

- HiQ har varit starkt förknippat med segling så visst är det en extra krydda. Det här uppdraget visar även bredden i vårt erbjudande. Alla evenemang behöver smidiga digitala lösningar och vinnande kommunikation, det handlar om att skapa den bästa upplevelsen för publiken, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

HiQ medverkar även på Brand & Business Forum i samband med tävlingarna – HiQs Patrik Sahlstén är en av talarna tillsammans med stjärnmäklaren Fredrik Eklund. På temat ”Våga tänka nytt” kommer Patrik att tala om digitaliseringens och marknadskommunikationens möjligheter genom Internet of Things och Virtual Reality.


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Jerker Lindstén

Kontakta oss

Jerker Lindstén
Country Manager / Senior Vice President (VP)
HiQ Sverige
076-880 06 00
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ expanderar i flertalet svenska städer efter förvärv av Headlight

Tidigare i år förvärvades Headlight Group, bestående av Headlight och Relight, av HiQ. Ett förvärv som är en viktig del i HiQs expansionsresa och möjliggör för nya arbetstillfällen i städerna Västerås, Örebro och Borlänge då rekryteringsbehovet är stort. Nyheten kommer ut bara veckor efter att förvärvet tillkännagavs och är en viktig pusselbit i HiQs strävan att bli Norra Europas ledande tech-konsultbolag.

– Att vi expanderar till Borlänge och i städerna Örebro och Västerås är grymt! Med den här sammanslagningen expanderar vi ytterligare på den svenska marknaden och det kommer att öppna upp för nya arbetstillfällen som kommer att påverka alla tre städerna, men även företag i närheten som vi ser fram emot att samarbeta med. Det är ett bra kliv för oss på vår expansionsresa, let’s go big, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH)

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH). Upphandlingen avser konsultstöd avseende systemutveckling, arkitektur och förändringsledning.

– Så kul att vi vinner det här ramavtalet, områden som vi är otroligt starka inom. Att bidra med den sortens kompetens är kärnan i det vi vill göra och offentlig sektor är ett viktigt område för oss på HiQ, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ och BatteryLoop utvecklar effektivare laddinfrastruktur 

BatteryLoop, företaget som ger elbilsbatterier ett andra liv som energilager, har under våren lanserat sitt energilager som gör det möjligt att exempelvis bygga laddinfrastruktur på platser där elnätet har effektbrister. I samarbete med HiQ utvecklar nu BatteryLoop också en digital plattform som gör det möjligt att maximera effekten i laddinfrastrukturen. Den digitala plattformen möjliggör en uppskattning hur lång tid ett batteri har kvar att leva, därmed dess ekonomiska värde i en cirkulär affärsmodell.

– Fantastiskt att vårt team är med BatteryLoop på den här resan. Cirkulära affärsmodeller och hållbarhet ligger oss varmt om hjärtat och det visas verkligen med det här projektet. Det finns otroligt mycket att göra för att effektivisera användningen av energi i samhället och den här lösningen bidrar med en viktig del i den resan, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer