HiQ utvecklar kommunikationen när Match Cup Sweden förnyar

Match Cup-seglingarna på Marstrand är ett av Sveriges största sportevenemang med runt 100 000 besökare varje sommar. När årets seglingar avgörs 4-9 juli är det mesta nytt, från båtarna till en rekordstor prissumma.

Ansvarar för kommunikationen gör HiQ – ytterligare ett steg i ett framgångsrikt samarbete.

- Vi är glada och stolta över förtroendet att ta fram ett helt nytt kommunikationskoncept med annonser, radioreklam, grafisk profil och digital kommunikation. Vi har jobbat med Match Cup Sweden i ett par år nu och bland annat utvecklat en ny användarvänlig digital kommunikationsplattform, som förenklar och gör det roligare för publiken att följa tävlingarna, berättar Jerker Lindstén, VD på HiQ i Göteborg.

Match Cup Sweden är final i World Match Racing Tour, som består av serietävlingar världen över och samlar de bästa seglarna i matchracing. Nytt på Marstrand är bland annat att tävlingarna avgörs med identiska båtar och att prissumman i finalracet, där de två bästa teamen möts, är en miljon US dollar – den högsta i seglingshistorien.

- Allt är nytt. Båtarna, farten, tävlingsformen, namnet, att det är VM-final och förstås prissumman. Det finns en hel del att kommunicera kring på ett attraktivt, kreativt och fartfyllt sätt, berättar Patrik Hermansson, Brand Manager på eventarrangören Brandspot.

- Vi har tidigare jobbat med HiQ kring den digitala kommunikationen på plats, vilket är viktigt för att åskådarna ska kunna hänga med. Eftersom HiQ utöver sin tekniska kompetens behärskar även kommunikation och marknadsföring var det självklart att välja dem även för det här arbetet, i och med att framtidens marknadskommunikation formas i gränslandet mellan innovation, teknik och kommunikation, säger Hermansson.

HiQ är inte bara ledande inom teknik och kommunikation, utan har också varit involverade i segling tidigare, med det framgångsrika projektet HiQ Sailing Team.

- HiQ har varit starkt förknippat med segling så visst är det en extra krydda. Det här uppdraget visar även bredden i vårt erbjudande. Alla evenemang behöver smidiga digitala lösningar och vinnande kommunikation, det handlar om att skapa den bästa upplevelsen för publiken, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

HiQ medverkar även på Brand & Business Forum i samband med tävlingarna – HiQs Patrik Sahlstén är en av talarna tillsammans med stjärnmäklaren Fredrik Eklund. På temat ”Våga tänka nytt” kommer Patrik att tala om digitaliseringens och marknadskommunikationens möjligheter genom Internet of Things och Virtual Reality.


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Simona Bamerlind

Kontakta oss

Simona Bamerlind
Head of region West / Vice President (VP)
HiQ Sverige
070-183 91 78
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ bygger anbudsapplikation för Svensk Bilsport

Svensk Bilsport är redo att ta nästa kliv in i framtiden och utveckla en app för hela anbudsförfarandet och köpen av bilar inom sportgrenen Folkrace. Man har under en tid haft förfrågan ute till ett antal teknikbolag och nu tas beslutet av Svensk Bilsports styrelse att man väljer HiQ att genomföra arbetet. 

– Superkul att Svensk Bilsport väljer att utöka samarbetet med HiQ! Vi är otroligt starka inom apputveckling och vi ser en ökad efterfrågan på vår expertis inom området. Det är inte bara något som växer hos oss utan blir alltmer viktigt i den digitala värld vi lever i. Vi ser fram emot ett fortsatt fint samarbete med Svensk Bilsport och det här uppdraget ska bli riktigt roligt, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ öppnar upp portarna i Helsingborg

HiQ har som vision är att bli Norra Europas ledande företag inom kategorin, och har på kort tid förvärvat flertalet bolag och öppnat nytt kontor i bland annat Jönköping. Nu avslöjar företaget sitt nästa steg i expansionen, HiQ öppnar ett nytt kontor i Helsingborg. Det är nästa stopp på företagets expansionsresa och öppnar upp för många nya arbetstillfällen lokalt.

– Vi växer i södra Sverige och det är toppen! Att vi öppnar just i Helsingborg visar på hur viktig Skåneregionen är för oss, dels alla de företag som har sin bas där, dels att vi kan få ännu fler fantastiska kollegor på HiQ som vill förenkla världen med hjälp av teknik, design och kreativitet tillsammans med oss. Att ha ett kontor i Helsingborg möjliggör att vi kan nå fler, både kunder och nya kollegor, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ ingår strategiskt partnerskap med Brink Commerce

HiQ och Brink Commerce ingår ett avtal om strategiskt partnerskap kring digital handel, med det gemensamma målet att bli det ledande erbjudandet i Europa för globala aktörer och snabbväxande bolag inom detaljhandel, D2C och B2B. Partnerskapet går i linje med HiQs vision att bli det ledande tech-konsultbolaget i Norra Europa och stärker förtagets position som en helhetspartner inom digitalisering ytterligare. 

– Riktigt grymt att vi ingår det här partnerskapet med Brink Commerce. Digitalisering genomsyrar allt vi arbetar med på HiQ och vår vision är att förenkla människors liv med hjälp av teknik. Att samarbeta med en plattform som löser högaktuella problem i sin bransch och samtidigt underlättar både för företag och konsumenter kunde inte vara en bättre match. Vi ser fram emot ett fint partnerskap, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer