HiQ utvecklar kommunikationen när Match Cup Sweden förnyar

Match Cup-seglingarna på Marstrand är ett av Sveriges största sportevenemang med runt 100 000 besökare varje sommar. När årets seglingar avgörs 4-9 juli är det mesta nytt, från båtarna till en rekordstor prissumma.

Ansvarar för kommunikationen gör HiQ – ytterligare ett steg i ett framgångsrikt samarbete.

- Vi är glada och stolta över förtroendet att ta fram ett helt nytt kommunikationskoncept med annonser, radioreklam, grafisk profil och digital kommunikation. Vi har jobbat med Match Cup Sweden i ett par år nu och bland annat utvecklat en ny användarvänlig digital kommunikationsplattform, som förenklar och gör det roligare för publiken att följa tävlingarna, berättar Jerker Lindstén, VD på HiQ i Göteborg.

Match Cup Sweden är final i World Match Racing Tour, som består av serietävlingar världen över och samlar de bästa seglarna i matchracing. Nytt på Marstrand är bland annat att tävlingarna avgörs med identiska båtar och att prissumman i finalracet, där de två bästa teamen möts, är en miljon US dollar – den högsta i seglingshistorien.

- Allt är nytt. Båtarna, farten, tävlingsformen, namnet, att det är VM-final och förstås prissumman. Det finns en hel del att kommunicera kring på ett attraktivt, kreativt och fartfyllt sätt, berättar Patrik Hermansson, Brand Manager på eventarrangören Brandspot.

- Vi har tidigare jobbat med HiQ kring den digitala kommunikationen på plats, vilket är viktigt för att åskådarna ska kunna hänga med. Eftersom HiQ utöver sin tekniska kompetens behärskar även kommunikation och marknadsföring var det självklart att välja dem även för det här arbetet, i och med att framtidens marknadskommunikation formas i gränslandet mellan innovation, teknik och kommunikation, säger Hermansson.

HiQ är inte bara ledande inom teknik och kommunikation, utan har också varit involverade i segling tidigare, med det framgångsrika projektet HiQ Sailing Team.

- HiQ har varit starkt förknippat med segling så visst är det en extra krydda. Det här uppdraget visar även bredden i vårt erbjudande. Alla evenemang behöver smidiga digitala lösningar och vinnande kommunikation, det handlar om att skapa den bästa upplevelsen för publiken, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

HiQ medverkar även på Brand & Business Forum i samband med tävlingarna – HiQs Patrik Sahlstén är en av talarna tillsammans med stjärnmäklaren Fredrik Eklund. På temat ”Våga tänka nytt” kommer Patrik att tala om digitaliseringens och marknadskommunikationens möjligheter genom Internet of Things och Virtual Reality.


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Jerker Lindstén

Kontakta oss

Jerker Lindstén
VD
HiQ Göteborg
076-880 06 00
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

Ingelsta Kalkon väljer HiQ för integration av APSIS One

När Ingelsta Kalkon valde marknadsföringsplattformen APSIS One för automatisering av digital kommunikation var HiQ det naturliga valet för integrationen. HiQ kommer att utveckla och förvalta integrationer till APSIS One baserat på sin egen integrationsplattform Frends.
– Detta är ett väldigt spännande samarbete där APSIS och HiQ sammanfogar sina erbjudanden för att skapa en enkel och värdefull lösning för den gemensam kunden Ingelsta Kalkon, säger Peter Sognefur, försäljningschef på HiQ i Skåne.

Läs mer

HiQ vinnare i Folkhälsomyndighetens upphandling för IT-konsulttjänster

HiQ är en av vinnarna i Folkhälsomyndighetens (FHM) upphandling för IT-konsulttjänster och har tecknat ramavtal för ett samarbete på ett år med möjlighet till förlängning. 

– Verkligen kul att vi vinner detta, och det är extra glädjande att vår expertis inom digitalisering kommer till nytta för en så central myndighet som Folkhälsomyndigheten. Att de har ett viktigt uppdrag har vi alla blivit varse detta år, och vi ser fram emot att hjälpa FHM att fortsätta utveckla och förbättra för befolkningen, säger Sven Ivar Mørch, vd och koncernchef på HiQ.

Läs mer

Sven Ivar Mørch ny vd och koncernchef för HiQ

Sven Ivar Mørch har utsetts till ny vd och koncernchef för HiQ. Sven Ivar Mørch ersätter från och med den 1 december Lars Stugemo som lämnar positionen efter 25 framgångsrika år i bolaget, varav de senaste 20 som vd och koncernchef. 

– Det känns väldigt spännande att bli en del av HiQ och jag har länge varit djupt imponerad av bolagets kompetens och företagskultur. Rätt och slätt så är vi rockstjärnorna på den nordiska konsultmarknaden, och jag är hedrad över att få ta över vd-rollen och leda HiQ i bolagets nästa fas, säger Sven Ivar Mørch.

Läs mer