HiQ utvecklar kommunikationen när Match Cup Sweden förnyar

Match Cup-seglingarna på Marstrand är ett av Sveriges största sportevenemang med runt 100 000 besökare varje sommar. När årets seglingar avgörs 4-9 juli är det mesta nytt, från båtarna till en rekordstor prissumma.

Ansvarar för kommunikationen gör HiQ – ytterligare ett steg i ett framgångsrikt samarbete.

- Vi är glada och stolta över förtroendet att ta fram ett helt nytt kommunikationskoncept med annonser, radioreklam, grafisk profil och digital kommunikation. Vi har jobbat med Match Cup Sweden i ett par år nu och bland annat utvecklat en ny användarvänlig digital kommunikationsplattform, som förenklar och gör det roligare för publiken att följa tävlingarna, berättar Jerker Lindstén, VD på HiQ i Göteborg.

Match Cup Sweden är final i World Match Racing Tour, som består av serietävlingar världen över och samlar de bästa seglarna i matchracing. Nytt på Marstrand är bland annat att tävlingarna avgörs med identiska båtar och att prissumman i finalracet, där de två bästa teamen möts, är en miljon US dollar – den högsta i seglingshistorien.

- Allt är nytt. Båtarna, farten, tävlingsformen, namnet, att det är VM-final och förstås prissumman. Det finns en hel del att kommunicera kring på ett attraktivt, kreativt och fartfyllt sätt, berättar Patrik Hermansson, Brand Manager på eventarrangören Brandspot.

- Vi har tidigare jobbat med HiQ kring den digitala kommunikationen på plats, vilket är viktigt för att åskådarna ska kunna hänga med. Eftersom HiQ utöver sin tekniska kompetens behärskar även kommunikation och marknadsföring var det självklart att välja dem även för det här arbetet, i och med att framtidens marknadskommunikation formas i gränslandet mellan innovation, teknik och kommunikation, säger Hermansson.

HiQ är inte bara ledande inom teknik och kommunikation, utan har också varit involverade i segling tidigare, med det framgångsrika projektet HiQ Sailing Team.

- HiQ har varit starkt förknippat med segling så visst är det en extra krydda. Det här uppdraget visar även bredden i vårt erbjudande. Alla evenemang behöver smidiga digitala lösningar och vinnande kommunikation, det handlar om att skapa den bästa upplevelsen för publiken, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

HiQ medverkar även på Brand & Business Forum i samband med tävlingarna – HiQs Patrik Sahlstén är en av talarna tillsammans med stjärnmäklaren Fredrik Eklund. På temat ”Våga tänka nytt” kommer Patrik att tala om digitaliseringens och marknadskommunikationens möjligheter genom Internet of Things och Virtual Reality.


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Jerker Lindstén

Kontakta oss

Jerker Lindstén
Country Manager / Senior Vice President (VP)
HiQ Sverige
076-880 06 00
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ utmanar inom cybersäkerhet

I en alltmer digitaliserad värld går inte de stora hot som finns inom digitala system att förneka. Nu bygger HiQ upp en heltäckande cybersäkerhetsavdelning med syfte att hjälpa existerande såväl som nya kunder med att hantera det cyberhotlandskap som de omgärdas av. Målet är att göra samhällen, företag och organisationer handlingskraftiga att möta cyberhoten och med det säkra deras fortsatta digitaliseringsresa. 

– Att cybersäkerhet är viktigt är en underdrift. På HiQ är vår strävan att vara en one-stop shop för våra kunder och cybersäkerhet är en viktig komponent. Hela organisationer idag måste vara medvetna om alla de risker som finns och vi vill vara en del av den transformationen hos företag och i hela Norra Europa. Därför bygger vi nu kompetens inom cybersäkerhet och siktar mot en ledande position inom området, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ. 

Läs mer

HiQ vinnare i upphandling av digital innehållsmarknadsföringsbyrå för Bostäder i Borås

HiQ vinner Bostäder i Borås upphandling av digital innehållsmarknadsföringsbyrå (contentbyrå). Organisationen är i behov av en partner som har en strategisk och kreativ höjd.

– Roligt att vi vinner Bostäder i Borås upphandling, grymt jobbat av teamet på HiQ som har jobbat hårt med att ro det här i hamn, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ etablerar sig i Jönköping

HiQ, det nordiska tech-konsultbolaget vars vision är att bli Norra Europas ledande företag inom kategorin, har på kort tid förvärvat flertalet bolag. Nu etablerar man sig även i Jönköping genom att öppna sitt första kontor i staden. Det är nästa viktiga del på företagets expansionsresa och det öppnar upp för många nya arbetstillfällen lokalt. 

– Vår etablering i Jönköping är ett viktigt strategiskt steg för oss, vi ska bli Norra Europas ledande tech-konsultbolag och vi växer så det knakar. Det finns mycket bra kompetens i Jönköping och även många ledande företag som vi ser fram emot att prata vidare med. Det är viktigt för oss på HiQ att kunna arbeta nära våra kunder och ett kontor och kompetens på plats möjliggör det, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Läs mer