HiQ bidrar till Västtrafiks arbere för att förenkla resandet

Västtrafik arbetar ständigt med att öka kundnöjdheten och förenkla för sina kunder. Som en av huvudleverantörerna för Västtrafiks digitala närvaro och kundupplevelse har man valt att ta hjälp av HiQ.

Nu lanseras det första publika resultatet av samarbetet, ”Västtrafik To Go” – en ny lösning som flyttar biljetten in i mobilen.

- Vi vill att våra kunder ska kunna resa enkelt och smart på sina egna villkor. Med ett periodkort i mobilen hoppas vi att hundratusentals trogna kunder upplever en markant förbättrad service och tillgänglighet, säger Lars Backström, VD på Västtrafik.

Västtrafiks samarbete med HiQ syftar till att skapa ett samlat grepp kring kollektivtrafikföretagets digitala närvaro. Kunderna ska få samma upplevelse oavsett kanal, och fokus ligger på att leverera utifrån resenärernas villkor och behov.

- Vi är stolta över förtroendet och över vårt fina samarbete. HiQs kunnande inom både teknik och kommunikation gör att vi kan hjälpa våra kunder hela vägen från strategi till förverkligande. Vi ser fram emot att fortsätta förbättra för alla oss som dagligen reser kollektivt i Västsverige, säger Jerker Lindstén, VD på HiQ Göteborg.
Den nya lösningen gör det möjligt att köpa period- och enkelbiljetter direkt i mobilen. HiQ har hjälpt Västtrafik med att ta fram koncept samt bidragit med kompetens inom bland annat design, användbarhet och teknisk utveckling.

- Västtrafik är en framåtriktad kund och vi delar samma drivkrafter där vi ser att digitaliseringen ger oss verktyg att förenkla för människor. Det är häftigt när visionerna från workshops och förstudier landar i tydliga koncept och färdiga resultat, fortsätter Lindstén.

- Vi brinner för att göra vardagen enklare genom smidiga tekniska lösningar, och vi är glada när vi får hjälpa våra kunder att göra just precis det. I det här fallet inom kollektivtrafiken, något som berör väldigt många människor. HiQ behärskar hela kedjan av teknik, människa och affär, det syns tydligt i det här samarbetet, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Simona Bamerlind

Kontakta oss

Simona Bamerlind
Head of region West / Vice President (VP)
HiQ Sverige
070-183 91 78
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ bygger anbudsapplikation för Svensk Bilsport

Svensk Bilsport är redo att ta nästa kliv in i framtiden och utveckla en app för hela anbudsförfarandet och köpen av bilar inom sportgrenen Folkrace. Man har under en tid haft förfrågan ute till ett antal teknikbolag och nu tas beslutet av Svensk Bilsports styrelse att man väljer HiQ att genomföra arbetet. 

– Superkul att Svensk Bilsport väljer att utöka samarbetet med HiQ! Vi är otroligt starka inom apputveckling och vi ser en ökad efterfrågan på vår expertis inom området. Det är inte bara något som växer hos oss utan blir alltmer viktigt i den digitala värld vi lever i. Vi ser fram emot ett fortsatt fint samarbete med Svensk Bilsport och det här uppdraget ska bli riktigt roligt, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ öppnar upp portarna i Helsingborg

HiQ har som vision är att bli Norra Europas ledande företag inom kategorin, och har på kort tid förvärvat flertalet bolag och öppnat nytt kontor i bland annat Jönköping. Nu avslöjar företaget sitt nästa steg i expansionen, HiQ öppnar ett nytt kontor i Helsingborg. Det är nästa stopp på företagets expansionsresa och öppnar upp för många nya arbetstillfällen lokalt.

– Vi växer i södra Sverige och det är toppen! Att vi öppnar just i Helsingborg visar på hur viktig Skåneregionen är för oss, dels alla de företag som har sin bas där, dels att vi kan få ännu fler fantastiska kollegor på HiQ som vill förenkla världen med hjälp av teknik, design och kreativitet tillsammans med oss. Att ha ett kontor i Helsingborg möjliggör att vi kan nå fler, både kunder och nya kollegor, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ ingår strategiskt partnerskap med Brink Commerce

HiQ och Brink Commerce ingår ett avtal om strategiskt partnerskap kring digital handel, med det gemensamma målet att bli det ledande erbjudandet i Europa för globala aktörer och snabbväxande bolag inom detaljhandel, D2C och B2B. Partnerskapet går i linje med HiQs vision att bli det ledande tech-konsultbolaget i Norra Europa och stärker förtagets position som en helhetspartner inom digitalisering ytterligare. 

– Riktigt grymt att vi ingår det här partnerskapet med Brink Commerce. Digitalisering genomsyrar allt vi arbetar med på HiQ och vår vision är att förenkla människors liv med hjälp av teknik. Att samarbeta med en plattform som löser högaktuella problem i sin bransch och samtidigt underlättar både för företag och konsumenter kunde inte vara en bättre match. Vi ser fram emot ett fint partnerskap, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer