Enklare att tanka bilen med prisbelönt mobiltjänst

S-Banken är en föregångare på den digitala arenan i Finland och använder teknik för att förenkla för sina 2,9 miljoner kunder. För ”S-mobil”-tjänsten har HiQ utvecklat en innovativ lösning för mobiltankning – den första av sitt slag.

Nu har den unika lösningen vunnit ett internationellt teknikpris.

– Vi vill erbjuda Finlands bästa digitala bank- och betaltjänster för våra 2,9 miljoner kunder. Med mobiltankningen behöver kunderna inte längre använda betalkort och trycka in sin PIN-kod på bensinmacken – att betala för sin bensin kräver bara tre enkla klick på mobilen. Under den finska vintern, med temperaturer under 30 minus, kan det vara besvärligt att tanka bilen och vi tror att tjänsten både underlättar och bidrar till en sömlös kundupplevelse. Det här är ett bra exempel på hur vi vill förenkla vardagen för människor i Finland, sa Pekka Ylihurula, VD på S-Banken, i samband med prisutdelningen.

NACS (National Association of Convenience Stores) delar ut utmärkelsen Insight European Technology Implementation Award till ett europeiskt banbrytande företag som inspirerar till skapandet av nya typer av tjänster för sin marknad. S-Bankens och ABC-kedjans mobiltankning prisades för originalitet och användarvänlighet när vinnarna utsågs den 9 juni.

S-Banken och ABC-kedjan samarbetar med HiQ för att utveckla digitala tjänster för ABCs bensinstationer. Den nya mobiltankningen, som är inbyggd i S-mobil-applikationen, är också den första av sitt slag internationellt. HiQ Finland ansvarar för det tekniska förverkligandet och VD Jukka Rautio ser S-Banken som en modig pionjär.

– Med sitt eget synsätt har S-Banken utmanat den digitala arenan genom att erbjuda helt nya typer av tjänster. Den nya lösningen för att tanka bilen är ett lysande exempel på hur man kan använda Internet of Things i praktiken. Det här priset uppmärksammar S-Bankens innovativa tjänsteutveckling även globalt, och vi är stolta över möjligheten att hjälpa S-Banken att skapa en enklare vardag, förklarar Rautio.

– I en uppkopplad värld föds de bästa resultaten genom att identifiera och forma nya typer av värdekedjor. På HiQ är vi experter på att göra just det. Genom att jobba tillsammans kan vi verkligen förenkla människors liv, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

S-Banken (S-Pankki) är en finländsk bank som vill erbjuda enkla och smidiga banktjänster till sina 2.9 miljoner kunder. Banken erbjuder sina kunder omfattande tjänster för skötsel av den dagliga ekonomin, sparande, investeringar samt finansiering av inköp. S-Banken investerar stort i digitalisering och i att förenkla vardagen för sina kunder. S-Banken servar sina kunder online och via S-Mobil-applikationen, i sociala medier och via telefon, samt på över 700 verksamhetsställen runtom i Finland. S-gruppens och LokalTapiola-gruppens verksamhetsställen över hela landet. De fonder och kapitalförvaltningstjänster som S-Banken förmedlar tillhandahålls av dess dotterbolag FIM. S-Banken ägs av S-gruppen (75 %), LokalTapiola-gruppen (23,5 %) och ELO (1,5%) och bankens tjänster är främst riktade till S-gruppens och LokalTapiola-gruppens ägarkunder.


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Jukka Rautio

Kontakta oss

Jukka Rautio
VD
HiQ Finland
+358 40 827 11 42
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

Ingelsta Kalkon väljer HiQ för integration av APSIS One

När Ingelsta Kalkon valde marknadsföringsplattformen APSIS One för automatisering av digital kommunikation var HiQ det naturliga valet för integrationen. HiQ kommer att utveckla och förvalta integrationer till APSIS One baserat på sin egen integrationsplattform Frends.
– Detta är ett väldigt spännande samarbete där APSIS och HiQ sammanfogar sina erbjudanden för att skapa en enkel och värdefull lösning för den gemensam kunden Ingelsta Kalkon, säger Peter Sognefur, försäljningschef på HiQ i Skåne.

Läs mer

HiQ vinnare i Folkhälsomyndighetens upphandling för IT-konsulttjänster

HiQ är en av vinnarna i Folkhälsomyndighetens (FHM) upphandling för IT-konsulttjänster och har tecknat ramavtal för ett samarbete på ett år med möjlighet till förlängning. 

– Verkligen kul att vi vinner detta, och det är extra glädjande att vår expertis inom digitalisering kommer till nytta för en så central myndighet som Folkhälsomyndigheten. Att de har ett viktigt uppdrag har vi alla blivit varse detta år, och vi ser fram emot att hjälpa FHM att fortsätta utveckla och förbättra för befolkningen, säger Sven Ivar Mørch, vd och koncernchef på HiQ.

Läs mer

Sven Ivar Mørch ny vd och koncernchef för HiQ

Sven Ivar Mørch har utsetts till ny vd och koncernchef för HiQ. Sven Ivar Mørch ersätter från och med den 1 december Lars Stugemo som lämnar positionen efter 25 framgångsrika år i bolaget, varav de senaste 20 som vd och koncernchef. 

– Det känns väldigt spännande att bli en del av HiQ och jag har länge varit djupt imponerad av bolagets kompetens och företagskultur. Rätt och slätt så är vi rockstjärnorna på den nordiska konsultmarknaden, och jag är hedrad över att få ta över vd-rollen och leda HiQ i bolagets nästa fas, säger Sven Ivar Mørch.

Läs mer