Enklare att tanka bilen med prisbelönt mobiltjänst

S-Banken är en föregångare på den digitala arenan i Finland och använder teknik för att förenkla för sina 2,9 miljoner kunder. För ”S-mobil”-tjänsten har HiQ utvecklat en innovativ lösning för mobiltankning – den första av sitt slag.

Nu har den unika lösningen vunnit ett internationellt teknikpris.

– Vi vill erbjuda Finlands bästa digitala bank- och betaltjänster för våra 2,9 miljoner kunder. Med mobiltankningen behöver kunderna inte längre använda betalkort och trycka in sin PIN-kod på bensinmacken – att betala för sin bensin kräver bara tre enkla klick på mobilen. Under den finska vintern, med temperaturer under 30 minus, kan det vara besvärligt att tanka bilen och vi tror att tjänsten både underlättar och bidrar till en sömlös kundupplevelse. Det här är ett bra exempel på hur vi vill förenkla vardagen för människor i Finland, sa Pekka Ylihurula, VD på S-Banken, i samband med prisutdelningen.

NACS (National Association of Convenience Stores) delar ut utmärkelsen Insight European Technology Implementation Award till ett europeiskt banbrytande företag som inspirerar till skapandet av nya typer av tjänster för sin marknad. S-Bankens och ABC-kedjans mobiltankning prisades för originalitet och användarvänlighet när vinnarna utsågs den 9 juni.

S-Banken och ABC-kedjan samarbetar med HiQ för att utveckla digitala tjänster för ABCs bensinstationer. Den nya mobiltankningen, som är inbyggd i S-mobil-applikationen, är också den första av sitt slag internationellt. HiQ Finland ansvarar för det tekniska förverkligandet och VD Jukka Rautio ser S-Banken som en modig pionjär.

– Med sitt eget synsätt har S-Banken utmanat den digitala arenan genom att erbjuda helt nya typer av tjänster. Den nya lösningen för att tanka bilen är ett lysande exempel på hur man kan använda Internet of Things i praktiken. Det här priset uppmärksammar S-Bankens innovativa tjänsteutveckling även globalt, och vi är stolta över möjligheten att hjälpa S-Banken att skapa en enklare vardag, förklarar Rautio.

– I en uppkopplad värld föds de bästa resultaten genom att identifiera och forma nya typer av värdekedjor. På HiQ är vi experter på att göra just det. Genom att jobba tillsammans kan vi verkligen förenkla människors liv, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

S-Banken (S-Pankki) är en finländsk bank som vill erbjuda enkla och smidiga banktjänster till sina 2.9 miljoner kunder. Banken erbjuder sina kunder omfattande tjänster för skötsel av den dagliga ekonomin, sparande, investeringar samt finansiering av inköp. S-Banken investerar stort i digitalisering och i att förenkla vardagen för sina kunder. S-Banken servar sina kunder online och via S-Mobil-applikationen, i sociala medier och via telefon, samt på över 700 verksamhetsställen runtom i Finland. S-gruppens och LokalTapiola-gruppens verksamhetsställen över hela landet. De fonder och kapitalförvaltningstjänster som S-Banken förmedlar tillhandahålls av dess dotterbolag FIM. S-Banken ägs av S-gruppen (75 %), LokalTapiola-gruppen (23,5 %) och ELO (1,5%) och bankens tjänster är främst riktade till S-gruppens och LokalTapiola-gruppens ägarkunder.


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Jukka Rautio

Kontakta oss

Jukka Rautio
Country Manager / Senior Vice President (VP)
HiQ Finland
+358 40 827 11 42
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ bygger anbudsapplikation för Svensk Bilsport

Svensk Bilsport är redo att ta nästa kliv in i framtiden och utveckla en app för hela anbudsförfarandet och köpen av bilar inom sportgrenen Folkrace. Man har under en tid haft förfrågan ute till ett antal teknikbolag och nu tas beslutet av Svensk Bilsports styrelse att man väljer HiQ att genomföra arbetet. 

– Superkul att Svensk Bilsport väljer att utöka samarbetet med HiQ! Vi är otroligt starka inom apputveckling och vi ser en ökad efterfrågan på vår expertis inom området. Det är inte bara något som växer hos oss utan blir alltmer viktigt i den digitala värld vi lever i. Vi ser fram emot ett fortsatt fint samarbete med Svensk Bilsport och det här uppdraget ska bli riktigt roligt, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ öppnar upp portarna i Helsingborg

HiQ har som vision är att bli Norra Europas ledande företag inom kategorin, och har på kort tid förvärvat flertalet bolag och öppnat nytt kontor i bland annat Jönköping. Nu avslöjar företaget sitt nästa steg i expansionen, HiQ öppnar ett nytt kontor i Helsingborg. Det är nästa stopp på företagets expansionsresa och öppnar upp för många nya arbetstillfällen lokalt.

– Vi växer i södra Sverige och det är toppen! Att vi öppnar just i Helsingborg visar på hur viktig Skåneregionen är för oss, dels alla de företag som har sin bas där, dels att vi kan få ännu fler fantastiska kollegor på HiQ som vill förenkla världen med hjälp av teknik, design och kreativitet tillsammans med oss. Att ha ett kontor i Helsingborg möjliggör att vi kan nå fler, både kunder och nya kollegor, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ ingår strategiskt partnerskap med Brink Commerce

HiQ och Brink Commerce ingår ett avtal om strategiskt partnerskap kring digital handel, med det gemensamma målet att bli det ledande erbjudandet i Europa för globala aktörer och snabbväxande bolag inom detaljhandel, D2C och B2B. Partnerskapet går i linje med HiQs vision att bli det ledande tech-konsultbolaget i Norra Europa och stärker förtagets position som en helhetspartner inom digitalisering ytterligare. 

– Riktigt grymt att vi ingår det här partnerskapet med Brink Commerce. Digitalisering genomsyrar allt vi arbetar med på HiQ och vår vision är att förenkla människors liv med hjälp av teknik. Att samarbeta med en plattform som löser högaktuella problem i sin bransch och samtidigt underlättar både för företag och konsumenter kunde inte vara en bättre match. Vi ser fram emot ett fint partnerskap, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer