HiQs årsredovisning vinner svenska designpriset

HiQ vann under torsdagskvällen det prestigefulla Svenska Designpriset i kategorin ”Information - Årsredovisning - Print”. HiQs årsredovisning för 2014 skapades tillsammans med byrån Kärnhuset.
Motiveringen lyder som följer: "För en medryckande framåtrörelse i färg och form med varierade och överraskande berättelser."
- Jag vill tacka och gratulera det fantastiska teamet som ligger bakom, både internt på HiQ och på Kärnhuset. Det fanns en klar vision av vad man ville uppnå och genom ett bra samarbete skapades ett resultat som är både nyskapande och snyggt. Det var vår tredje raka nominering och det är fantastiskt kul att det räckte hela vägen den här gången, säger Jenny Normark Sperens, Marknads- och Informationschef på HiQ.

HiQs Årsredovisning för 2014 är kombinerad med HiQ Magazine. Sifferdelen är rå, enkel och minimalistisk och utgör en kontrast från det betydligt mer visuella och färgstarka magasinet. I magasinet gör HiQ en betraktelse av den tid vi lever i och hur förenkling blir allt viktigare när tekniken genomsyrar våra liv. Det bjuds på läsning om bland annat deckardrottningen som var HiQs första konsult, om robotarnas roll i våra liv, om hur tekniken utmanar döden och om den finländska startupvågen.

- Vi är stolta och glada över att tilldelas Svenska Designpriset. HiQ har genom åren nominerats och vunnit många priser, både som arbetsgivare och för de innovativa uppdrag vi genomfört med våra kunder. Nu uppmärksammas vi även inom vinnande kommunikation, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

- Vi har lyckats ta fram något som dels presenterar HiQs starka finansiella ställning men som även beskriver vilka vi är som bolag och mycket av det spännande som just nu sker i vår omvärld, avslutar Lars Stugemo.

Lars Stugemo

Lars Stugemo
HiQ International
Erik Ridman

Erik Ridman

HiQ expanderar i flertalet svenska städer efter förvärv av Headlight

Tidigare i år förvärvades Headlight Group, bestående av Headlight och Relight, av HiQ. Ett förvärv som är en viktig del i HiQs expansionsresa och möjliggör för nya arbetstillfällen i städerna Västerås, Örebro och Borlänge då rekryteringsbehovet är stort. Nyheten kommer ut bara veckor efter att förvärvet tillkännagavs och är en viktig pusselbit i HiQs strävan att bli Norra Europas ledande tech-konsultbolag.

– Att vi expanderar till Borlänge och i städerna Örebro och Västerås är grymt! Med den här sammanslagningen expanderar vi ytterligare på den svenska marknaden och det kommer att öppna upp för nya arbetstillfällen som kommer att påverka alla tre städerna, men även företag i närheten som vi ser fram emot att samarbeta med. Det är ett bra kliv för oss på vår expansionsresa, let’s go big, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH)

HiQ vinner ramavtal med Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH). Upphandlingen avser konsultstöd avseende systemutveckling, arkitektur och förändringsledning.

– Så kul att vi vinner det här ramavtalet, områden som vi är otroligt starka inom. Att bidra med den sortens kompetens är kärnan i det vi vill göra och offentlig sektor är ett viktigt område för oss på HiQ, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

HiQ och BatteryLoop utvecklar effektivare laddinfrastruktur

BatteryLoop, företaget som ger elbilsbatterier ett andra liv som energilager, har under våren lanserat sitt energilager som gör det möjligt att exempelvis bygga laddinfrastruktur på platser där elnätet har effektbrister. I samarbete med HiQ utvecklar nu BatteryLoop också en digital plattform som gör det möjligt att maximera effekten i laddinfrastrukturen. Den digitala plattformen möjliggör en uppskattning hur lång tid ett batteri har kvar att leva, därmed dess ekonomiska värde i en cirkulär affärsmodell.

– Fantastiskt att vårt team är med BatteryLoop på den här resan. Cirkulära affärsmodeller och hållbarhet ligger oss varmt om hjärtat och det visas verkligen med det här projektet. Det finns otroligt mycket att göra för att effektivisera användningen av energi i samhället och den här lösningen bidrar med en viktig del i den resan, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.