HiQ innoverar med Volvo Cars

På kort tid har Volvo Cars lanserat två nya koncept för framtidens bilar. Koncept där tekniken skapar ett mervärde för dig som förare och köpare. Två koncept där HiQ varit med och både konceptutvecklat och implementerat teknik.

"Concept 26" tittar på vad vi som förare vill göra med tiden när bilen har tagit över ratten; vila, titta på film, spela spel, arbeta, umgås med vänner, ta ett möte eller något helt annat. Valet ska vara ditt. Och du ska känna dig säker när du lämnat över till det autonoma systemet varför säkerhet, HMI och prediktiv teknik och nya tjänster är bärande delar i konceptutvecklingen.

Teknik- och tjänsteutveckling skapar möjligheter som går utanför bilens fysiska begränsningar, något som blir extra tydligt i det andra konceptet som nyligen lanserades. Här används "mixed reality" på Microsofts nya plattform vilket tar både köpar- och förarupplevelsen till en helt ny nivå.

- Virtual Reality-tekniken har nått en mognadsgrad där den verkliga kundnyttan börjar ta form. I dag får vi tillgång till tekniken mobilt vilket i sig skapar helt nya affärsmöjligheter, säger Patrik Sahlsten, Vice VD och kundansvarig på HiQ i Göteborg.

HiQ har utöver samarbetet med Volvo Cars startat flera koncept- och utvecklingsprojekt med Virtual Reality inom utbildning och kommunikation. Områden där tekniken har potential att revolutionera sättet vi lär oss nya saker på och hur vi interagerar med andra, i verkliga eller virtuella miljöer med känslan av att verkligen ha varit där.

- Virtual Reality är ett exempel på hur teknik skulle kunna bidra till en mer förstående och roligare värld. Vi lever i en spännande tid där möjligheterna är oändliga. Aldrig tidigare har vi haft så mycket teknisk kapacitet att skapa förändring. Nu behöver vi fler briljanta människor som vill vara med på den här spännande resan, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

Mer om konceptet:

Video: Concept 26

Video: Mixed Reality


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ bakom Yamaha Motors första uppkopplade fordon i Europa

HiQ och Yamaha Motor lanserar för första gången en uppkopplad scooter från Yamaha Motor i Europa, som förare kan koppla upp mot appen MyRide. NMAX 125cc och 155cc är Yamaha Motors första iOT-uppkopplade fordon i Europa och starten av en digital upplevelse av scooteråkning. 

– Det känns otroligt spännande för oss på HiQ att vara med och bidra på resan där Yamaha Motors lanserar sitt allra första uppkopplade fordon i Europa, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ bygger interaktiv webb till Anders Wallenstens ungdomsversion av Hälsogåtan

Anders Wallensten har släppt en ungdomsversion av sin framgångsrika bok Hälsogåtan. HiQ utvecklar och designar en interaktiv webbplats som skolor kan använda gratis i deras arbete med boken.

– Det känns både roligt och hedrande att vi på HiQ får jobba med Anders Wallensten och Hälsogåtan. Hälsa, speciellt bland unga, är en viktig fråga som ligger oss varmt om hjärtat, därför har vi skapat den interaktiva webbplatsen för skolor, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ växer på den tyska marknaden – Scandio förvärvar K15t:s konsultenhet

Tech-konsultbolaget HiQ tar nu nästa steg i företagets expansion då man växer på den tyska marknaden. 2021 förvärvade bolaget Scandio, och nu har det blivit dags för Scandio att i sin tur förvärva Atlassian-experten K15t:s konsultenhet. Transaktionen innebär att HiQ och Scandio nu etablerar sig även i Stuttgart.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa teamen från K15t välkommen till HiQ och Scandio! De kommer att göra Scandio ännu starkare inom digitalisering, men också stärka HiQ som koncern. Det känns fantastiskt att kunna bredda vår expertis inom Atlassians ekosystem och samtidigt få en bättre position på den lokala marknaden, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer