Tele2 Arena nominerad till Gyllene Hjulet

Tele2s sponsorskap av Tele2 Arena är nominerat till det prestigefulla priset Gyllene Hjulet i kategorin Årets Sponsorskap.

HiQ har varit en samarbetspartner till Tele2 och har utvecklat en innovativ kommunikationslösning som gör det enklare för besökare och medarbetare att få en mer interaktiv upplevelse.

HiQ har lång erfarenhet av utveckling av tekniska lösningar i samband med evenemang. HiQ fick i uppdrag att implementera kommunikationslösningar för att ge publiken på Tele2 Arena mer djupgående information om evenemangen på plats på de kluster av skärmar som finns utplacerade.

- Utvecklingen är häftig inom evenemangssektorn just nu, där arrangörer och arenor snabbt anpassar sig efter nya förutsättningar med mobilitet och digitaliseringen i samhället som drivkrafter, säger Magnus Gudéhn på HiQ.

Lösningen "Big Brain" som HiQ utvecklat för Tele2 går ut på att samla in och konsolidera olika informationsflöden från exempelvis social media, livestatistik från evenemang och väderinformation, med målsättningen att liveupplevelsen på arenan ska vara starkare än den hos en åskådare hemma.

- För oss har det varit viktigt att inte bara sätta vårt namn på Tele2 Arena utan att skapa en besöksupplevelse där vår närvaro känns relevant. I det arbetet har samarbetet med HiQ varit viktigt, säger Oscar Klingensjö, Chef för Event och Sponsorskap på Tele2 Sverige.

- Vi är stolta och glada över att nomineras tillsammans med Tele2 till detta fina pris. Tekniken i projektet har varit en avgörande faktor i byggandet av en modern arena i världsklass, avslutar Lars Stugemo på HiQ.

Priset delas ut i kväll den 26 mars.

Så här lyder nomineringen:
"En Arena i världsklass – Tele2 Sverige AB, Story design studio, PS Communication, Kurppa Hosk, North Kingdom, HiQ, Spotlight PR & Karlsson Svensson. En Arena i världsklass handlar om hur ett säljdrivet bolag väljer att inte sälja en produkt, prata erbjudanden, kampanj eller tapetsera med sin logga. Utan istället sätta besökaren i centrum, förhöja arenaupplevelsen och vara en värd i världsklass. Med nya idéer som de 100 arenaskärmarna där åskådare på arenan kan följa livestatistik och den nyutvecklade Tele2 Arena Appen med bland annat livevideofunktioner ville Tele2 hjälpa besökaren att få ut så mycket som möjligt av sitt besök på arenan. Tele2 Arena har tack vare samarbetet mellan Arenans driftbolag och Tele2 världens bästa arenanät. Ett exempel är att under Aviciis spelning laddades det upp mer än 4 gånger mer data i mobilnätet på Tele2 Arena än i hela Stockholm. Enkätsvar har visat att de som gått på arenan upplever att Tele2 ger mer värde för pengarna, att Tele 2 har bättre täckning och att de bryr sig mer om sina kunder."


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Mikael Teng

Kontakta oss

Mikael Teng
Business Inquiries // COC
HiQ International
070-420 00 59
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ bygger anbudsapplikation för Svensk Bilsport

Svensk Bilsport är redo att ta nästa kliv in i framtiden och utveckla en app för hela anbudsförfarandet och köpen av bilar inom sportgrenen Folkrace. Man har under en tid haft förfrågan ute till ett antal teknikbolag och nu tas beslutet av Svensk Bilsports styrelse att man väljer HiQ att genomföra arbetet. 

– Superkul att Svensk Bilsport väljer att utöka samarbetet med HiQ! Vi är otroligt starka inom apputveckling och vi ser en ökad efterfrågan på vår expertis inom området. Det är inte bara något som växer hos oss utan blir alltmer viktigt i den digitala värld vi lever i. Vi ser fram emot ett fortsatt fint samarbete med Svensk Bilsport och det här uppdraget ska bli riktigt roligt, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ öppnar upp portarna i Helsingborg

HiQ har som vision är att bli Norra Europas ledande företag inom kategorin, och har på kort tid förvärvat flertalet bolag och öppnat nytt kontor i bland annat Jönköping. Nu avslöjar företaget sitt nästa steg i expansionen, HiQ öppnar ett nytt kontor i Helsingborg. Det är nästa stopp på företagets expansionsresa och öppnar upp för många nya arbetstillfällen lokalt.

– Vi växer i södra Sverige och det är toppen! Att vi öppnar just i Helsingborg visar på hur viktig Skåneregionen är för oss, dels alla de företag som har sin bas där, dels att vi kan få ännu fler fantastiska kollegor på HiQ som vill förenkla världen med hjälp av teknik, design och kreativitet tillsammans med oss. Att ha ett kontor i Helsingborg möjliggör att vi kan nå fler, både kunder och nya kollegor, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ ingår strategiskt partnerskap med Brink Commerce

HiQ och Brink Commerce ingår ett avtal om strategiskt partnerskap kring digital handel, med det gemensamma målet att bli det ledande erbjudandet i Europa för globala aktörer och snabbväxande bolag inom detaljhandel, D2C och B2B. Partnerskapet går i linje med HiQs vision att bli det ledande tech-konsultbolaget i Norra Europa och stärker förtagets position som en helhetspartner inom digitalisering ytterligare. 

– Riktigt grymt att vi ingår det här partnerskapet med Brink Commerce. Digitalisering genomsyrar allt vi arbetar med på HiQ och vår vision är att förenkla människors liv med hjälp av teknik. Att samarbeta med en plattform som löser högaktuella problem i sin bransch och samtidigt underlättar både för företag och konsumenter kunde inte vara en bättre match. Vi ser fram emot ett fint partnerskap, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Läs mer