– Det började med att vi behövde ta fram nya digitala tjänster, främst för mobilen eftersom det är mångas huvudsakliga plattform. HiQ hjälpte oss att identifiera vilken typ av tjänster vi kunde fokusera på och slutresultatet blev en lösning som verkligen sparar tid i människors vardag, säger Stefan Alexandersson, VD på Collector.
Collector Betalkoll förenklar vårt vanligaste bankärende. Med den nya appen går det att betala sina räkningar säkert, direkt i mobilen. Det enda användaren behöver göra är att fota av räkningen, så ser Betalkoll till att den betalas i tid. Får man räkningar via mail kan de enkelt importeras i tjänsten. Varje månad får användaren en samlingsfaktura och väljer själv om man önskar betala en del av beloppet eller hela akturan.
– Collector är en innovativ kund och det har varit ett otroligt spännande projekt. Vi är stolta över förtroendet och över den tjänst som nu lanserats. Genom att Betalkoll enkelt samlar alla räkningar till en enda månadsfaktura får människor mer tid över till annat, säger Jerker Lindstén på HiQ.
Genom en innovationsprocess och förstudie hjälpte HiQ Collector att jobba fram det nya konceptet. HiQ ansvarade sedan för den tekniska utvecklingen och stöttade Collector kring marknadskommunikation och interna rutiner kring tjänsten.
– Det känns inspirerande att få bidra till att göra människors liv lite enklare, genom bra idéer och smarta tekniska lösningar. HiQ har en stark position inom bank- och finanssektorn, med nyskapande projekt som Swish, S-mobil och nu Collector Betalkoll. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och förenkla en bransch som alla människor berörs av, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

