HiQ lyfter Stena Match Cup Swedens digitala kommunikation

HiQ hjälper Stena Match Cup Sweden att ta sitt evenemang, med över 100 000 årliga besökare, till nästa nivå.

Som digital partner till seglingstävlingen är HiQs uppgift att förbättra och förenkla den digitala kommunikationen, med syftet att förhöja besökarnas upplevelse inför, under och efter evenemanget. 

- Vi är mycket glada över samarbetet med HiQ. Vi vill ha en partner som kan hjälpa oss att driva och utveckla evenemanget i dagens uppkopplade samhälle, bland annat genom att ta fram en digital plattform där vi kan interagera och sprida information. HiQ har rätt kompetens och tidigare erfarenheter från liknande stora evenemang, säger Jan Torstenson, VD för Brandspot som tillsammans med Göteborgs Kungliga Segelsällskap arrangerar tävlingen.

Stena Match Cup Sweden ingår i världscupen i matchracing för herrar och är ett av Sveriges största årliga idrottsevenemang – förra året lockades 118 000 besökare till Marstrandsön.

- Mobila och digitala lösningar är i dag en nyckelfaktor när det kommer till evenemang, oavsett om det handlar om sport eller underhållning. Det ska bli en spännande utmaning att ytterligare lyfta upplevelsen för både besökarna och organisationen, säger Jerker Lindstén på HiQ i Göteborg.

HiQ har lång erfarenhet av att arbeta med digitala och mobila lösningar för kommunikation och skapade bland annat den digitala lösningen för inomhus-EM i Göteborg 2013 - en succé som bidrog till att lyfta evenemanget. Åren 2002-2008 hade HiQ ett framgångsrikt samarbete med seglingsprojektet HiQ Sailing Team.

- Digitalisering och mobilitet är avgörande faktorer i alla branscher och på alla nivåer, inte minst när det kommer till kommunikation och marknadsföring. Det skapar fantastiska möjligheter både för oss och för våra kunder, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ. 


Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000
Simona Bamerlind

Kontakta oss

Simona Bamerlind
Head of region West / Vice President (VP)
HiQ Sverige
070-183 91 78

HiQ bakom Yamaha Motors första uppkopplade fordon i Europa

HiQ och Yamaha Motor lanserar för första gången en uppkopplad scooter från Yamaha Motor i Europa, som förare kan koppla upp mot appen MyRide. NMAX 125cc och 155cc är Yamaha Motors första iOT-uppkopplade fordon i Europa och starten av en digital upplevelse av scooteråkning. 

– Det känns otroligt spännande för oss på HiQ att vara med och bidra på resan där Yamaha Motors lanserar sitt allra första uppkopplade fordon i Europa, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ bygger interaktiv webb till Anders Wallenstens ungdomsversion av Hälsogåtan

Anders Wallensten har släppt en ungdomsversion av sin framgångsrika bok Hälsogåtan. HiQ utvecklar och designar en interaktiv webbplats som skolor kan använda gratis i deras arbete med boken.

– Det känns både roligt och hedrande att vi på HiQ får jobba med Anders Wallensten och Hälsogåtan. Hälsa, speciellt bland unga, är en viktig fråga som ligger oss varmt om hjärtat, därför har vi skapat den interaktiva webbplatsen för skolor, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ växer på den tyska marknaden – Scandio förvärvar K15t:s konsultenhet

Tech-konsultbolaget HiQ tar nu nästa steg i företagets expansion då man växer på den tyska marknaden. 2021 förvärvade bolaget Scandio, och nu har det blivit dags för Scandio att i sin tur förvärva Atlassian-experten K15t:s konsultenhet. Transaktionen innebär att HiQ och Scandio nu etablerar sig även i Stuttgart.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa teamen från K15t välkommen till HiQ och Scandio! De kommer att göra Scandio ännu starkare inom digitalisering, men också stärka HiQ som koncern. Det känns fantastiskt att kunna bredda vår expertis inom Atlassians ekosystem och samtidigt få en bättre position på den lokala marknaden, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer