HiQ befäster sin ledarposition inom mobila banktjänster

HiQ hjälper S-gruppen i Finland att utveckla nästa generations mobila banktjänster. S-mobil, som lanserades i november, har fått ett fantastiskt mottagande av både användare och experter.

Den nya tjänsten är en finalist i två kategorier i Grand One, en stor tävling för digitala lösningar. Med S-mobil befäster HiQ sin ledande position inom innovativa mobila bank- och betaltjänster.

- Vi vill erbjuda våra kunder de bästa möjliga tjänsterna. Användarna har gett S-mobil ett snittbetyg på 4,5 stjärnor vilket visar att tjänsten verkligen har lyckats möta användarnas behov. Att nomineras som finalist i Grand One visar att vi är föregångare i utvecklingen av digitala kundupplevelser, säger Jari Sinkkonen, chef för privatkundsverksamhet på S-Banken, som är S-gruppens butiksbank.

Med S-Mobil kan S-gruppens ägarkunder hantera sina bankärenden samtidigt som de sköter sina dagliga inköp. S-mobil är världens första mobilbank som integrerats med ett bonuskundssystem från handeln. Tjänsten kommer även att underlätta kundernas vardag med personliga rabattkuponger och funktionalitet för att hitta serviceombud. HiQ ansvarade för vidareutveckling av konceptet och tekniskt genomförande.

HiQ har positionerat sig som en expert inom mobilitet och digitala bank- och betallösningar. HiQ har skapat många framgångsrika lösningar inom området, bland annat mobila betaltjänsten Swish som har över en miljon aktiva användare.

- Närmare 20 års erfarenhet från telekomsektorn har gett oss ett djupt kunnande, med vilket vi hjälper våra kunder att skapa nya affärer. Vi brinner för att förenkla människors liv och vardag, och samma drivkraft finns hos S-Banken. Vi är otroligt stolta när vi kan hjälpa dem att nå sina mål, säger Jukka Rautio, VD för HiQ Finland.

Grand One-vinnarna utses på en gala i Helsingfors den 27 mars. S-mobil är nominerad i kategorierna ”Bästa mobiltjänst” och ”Bästa UX-design”.

S-Banken tillhör S-gruppen och är en finländsk butiksbank med över 2,6 miljoner kunderS-Banken erbjuder tjänster för skötsel av den dagliga ekonomin, sparande och finansiering av inköp.
S-Banken betjänar sina kunder via ombud på fler än 700 av S-gruppens serviceställen över hela Finland, samt via online- och telefonbank. S-Bankens tjänster är främst riktade till användare av S-förmånskortet.


Jukka Rautio

Kontakta oss

Jukka Rautio
VD
HiQ Finland
+358 40 827 11 42

Sven Ivar Mörch ny vd och koncernchef för HiQ

Sven Ivar Mørch har utsetts till ny vd och koncernchef för HiQ. Sven Ivar Mørch ersätter från och med den 1 december Lars Stugemo som lämnar positionen efter 25 framgångsrika år i bolaget, varav de senaste 20 som vd och koncernchef. 

– Det känns väldigt spännande att bli en del av HiQ och jag har länge varit djupt imponerad av bolagets kompetens och företagskultur. Rätt och slätt så är vi rockstjärnorna på den nordiska konsultmarknaden, och jag är hedrad över att få ta över vd-rollen och leda HiQ i bolagets nästa fas, säger Sven Ivar Mørch.

Läs mer

HiQ stöttar InfoSolutions mobila testverksamhet för provtagning av Covid-19

HiQ hjälper InfoSolutions i deras uppdrag från Folkhälsomyndigheten att öka nationella tillgängligheten för testning av Covid-19. Provtagningen gäller PCR, dvs påvisning av pågående infektion av Covid-19.

– Detta är det andra projektet som vi deltagit i som syftar till att minska skadan av Covid-19 i världen. Det är glädjande att se att vår breda kunskap inom digitalisering av hälsosektorn och e-hälsa kommer till nytta för att få bukt med pandemin, säger Helena Forsmark, vd på HiQ i Stockholm.

Läs mer

HiQ vinner Guldhanden för bästa offentliga webbplats 2020

HiQ-utvecklade webbplatsen för Mälardalens högskola, mdh.se, vinner utmärkelsen Guldhanden i kategorin bästa offentliga webbplats 2020.

– Yeeess! Vi är väldigt glada att resultatet av vårt fina projekt tillsammans med Mälardalens högskola uppmärksammas med detta. Detta är resultatet av ett mycket gott samarbete mellan en modig och framsynt kund och ett grymt team från HiQ, säger Anders Nilsson, vd på HiQ Mälardalen.

Läs mer