HiQ och Football Utd lyfter upplevelsen i Fotbolls-EM

Nu har Fotbolls-EM startat till fansens stora glädje. HiQ har skapat en mobilapplikation till Football Utd för att ytterligare höja upplevelsen av matcherna med ett helt nytt socialt spelnätverk inriktat på fotboll.

Tjänsten innebär att man kan dela med sig av sina vadslagningar och även ta del av andras satsningar.

Att mobilitet är här för att stanna är det ingen som tvivlar på. Till exempel görs medieinnehåll tillgängligt i mobila enheter för att kunna möta människors krav på tillgänglighet. Nu hjälper HiQ Football United att göra upplevelsen av EM i fotboll fullständig.

- Det är ett mycket spännande uppdrag som vi har fått av Football United. Vår specialistkunskap och vårt affärskunnande från segmentet medier, spel och underhållning och inte minst vår erfarenhet från idrotts- och evenemangssidan, gör att vi är rätt partner att ta oss an sådana här utmaningar, säger Peter L. Häggström, Marknads- och Informationschef på HiQ.

Dagens Industri liknar tjänsten vid en insynslista på börsen då man ger användarna möjligheten att se hur andra har tippat. När en favorittippare har satsat mer än 100 euro skickas också notiser ut.

- Det finns idag ingen liknande tjänst med speltips på liveodds. Nu kan proffsen dela med sig av sina satsningar. För att se vad de duktiga spelarna satsar på får man betala en summa och vi delar sedan intäkterna med dem. Vi valde HiQ på grund av deras kompetens inom mobilitet och för att de förstod vad vi ville skapa. Vi är mycket nöjda med vårt samarbete, säger Stefan Lundborg, grundare och VD på Football Utd.

HiQ har under året vunnit allt mer mark inom området medier, spel och underhållning. Bland annat ligger bolaget bakom motorsportsstjärnan Richard Göranssons mobila närvaro med live-bilder och gps direkt ner i fansens mobiler samt utvecklingen av appen Matchmode som ger fans och media en helt ny insyn i sportarrangemang. Dessutom är HiQ digital partner för nästa års inomhus-EM i friidrott i Göteborg.

- Den snabba utvecklingen av mobiler och bandbredd gör att den mobila livsstilen nu slår igenom på allvar. Ett tydligt område är idrotten och de möjligheter det skapar för alla oss fans att följa och uppleva idrotten på ett helt nytt sätt, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ.

Ladda ner appen här.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000
Lars Stugemo

Kontakta oss

Lars Stugemo
HiQ International
08-588 90 000

HiQ bakom Yamaha Motors första uppkopplade fordon i Europa

HiQ och Yamaha Motor lanserar för första gången en uppkopplad scooter från Yamaha Motor i Europa, som förare kan koppla upp mot appen MyRide. NMAX 125cc och 155cc är Yamaha Motors första iOT-uppkopplade fordon i Europa och starten av en digital upplevelse av scooteråkning. 

– Det känns otroligt spännande för oss på HiQ att vara med och bidra på resan där Yamaha Motors lanserar sitt allra första uppkopplade fordon i Europa, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ bygger interaktiv webb till Anders Wallenstens ungdomsversion av Hälsogåtan

Anders Wallensten har släppt en ungdomsversion av sin framgångsrika bok Hälsogåtan. HiQ utvecklar och designar en interaktiv webbplats som skolor kan använda gratis i deras arbete med boken.

– Det känns både roligt och hedrande att vi på HiQ får jobba med Anders Wallensten och Hälsogåtan. Hälsa, speciellt bland unga, är en viktig fråga som ligger oss varmt om hjärtat, därför har vi skapat den interaktiva webbplatsen för skolor, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ växer på den tyska marknaden – Scandio förvärvar K15t:s konsultenhet

Tech-konsultbolaget HiQ tar nu nästa steg i företagets expansion då man växer på den tyska marknaden. 2021 förvärvade bolaget Scandio, och nu har det blivit dags för Scandio att i sin tur förvärva Atlassian-experten K15t:s konsultenhet. Transaktionen innebär att HiQ och Scandio nu etablerar sig även i Stuttgart.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa teamen från K15t välkommen till HiQ och Scandio! De kommer att göra Scandio ännu starkare inom digitalisering, men också stärka HiQ som koncern. Det känns fantastiskt att kunna bredda vår expertis inom Atlassians ekosystem och samtidigt få en bättre position på den lokala marknaden, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer