HiQ tar fotbollsallsvenskan in i mobilen

Snart är det dags för allsvensk fotbollspremiär. Till årets säsong har HiQ hjälpt till att utveckla mobil-appen Matchmode Arena som gör det enklare att följa sitt favoritlag före, under och efter matcherna.

Det är lätt att se att den mobila livsstilen slår igenom med full kraft. HiQs erfarenhet från kombinationen av medier, spel och underhållning sträcker sig många år tillbaka och utvecklingen av mobil-appen Matchmode Arena för fotbollsallsvenskan, är ett av flera uppdrag från idrottssverige som HiQ på sistone erhållit.

- HiQ är glada över att vara med och hjälpa Matchmode att utveckla denna mobil-app för fotbollsallsvenskan. Appen kommer att göra det enklare att som hängivet fotbollsfan kunna följa sitt favoritlag från läktaren, säger Jerker Lindstén, VD på HiQ Göteborg.

Matchmode Arena fokuserar på att göra tiden kring och under matchen mer spännande, rolig och intressant. Kommunikationen är anpassad till supportrarna och ger nya unika marknadsföringsytor för sponsorer, och gör det enkelt för supportrarna att få erbjudanden inne på arenan. Publiken får matchstatistik i realtid, diskussionsforum och exklusiv information direkt från laget. Appen och bakomliggande kommunikationsplattform som är färdig för användning, är tillgänglig för alla lag och har utvecklats tillsammans med supportrar från AIK och IFK Göteborg.

- Även fansen kan göra sin röst hörd under matchen, då det snabbt skapas tvåvägskommunikation direkt till lagledningen, säger Anders Frisk, Innovationsutvecklare på Matchmode AB.

- Lag, arrangörer, sponsorer och idrottare ser allt fler vinster i att ha en mobil strategi där man erbjuder mobila lösningar för till exempel fans och media. Bland annat släppte HiQ en unik mobil-app i samband med Svenska Rallyt i början av februari, där man i sin mobil med hjälp av gps och live-bilder hade möjlighet att följa motorsports-stjärnan Richard Göransson, säger Peter L. Häggström, Marknads- och Informationschef på HiQ.


Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000
Simona Bamerlind

Kontakta oss

Simona Bamerlind
Head of region West / Vice President (VP)
HiQ Sverige
070-183 91 78

HiQ bakom Yamaha Motors första uppkopplade fordon i Europa

HiQ och Yamaha Motor lanserar för första gången en uppkopplad scooter från Yamaha Motor i Europa, som förare kan koppla upp mot appen MyRide. NMAX 125cc och 155cc är Yamaha Motors första iOT-uppkopplade fordon i Europa och starten av en digital upplevelse av scooteråkning. 

– Det känns otroligt spännande för oss på HiQ att vara med och bidra på resan där Yamaha Motors lanserar sitt allra första uppkopplade fordon i Europa, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ bygger interaktiv webb till Anders Wallenstens ungdomsversion av Hälsogåtan

Anders Wallensten har släppt en ungdomsversion av sin framgångsrika bok Hälsogåtan. HiQ utvecklar och designar en interaktiv webbplats som skolor kan använda gratis i deras arbete med boken.

– Det känns både roligt och hedrande att vi på HiQ får jobba med Anders Wallensten och Hälsogåtan. Hälsa, speciellt bland unga, är en viktig fråga som ligger oss varmt om hjärtat, därför har vi skapat den interaktiva webbplatsen för skolor, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ växer på den tyska marknaden – Scandio förvärvar K15t:s konsultenhet

Tech-konsultbolaget HiQ tar nu nästa steg i företagets expansion då man växer på den tyska marknaden. 2021 förvärvade bolaget Scandio, och nu har det blivit dags för Scandio att i sin tur förvärva Atlassian-experten K15t:s konsultenhet. Transaktionen innebär att HiQ och Scandio nu etablerar sig även i Stuttgart.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa teamen från K15t välkommen till HiQ och Scandio! De kommer att göra Scandio ännu starkare inom digitalisering, men också stärka HiQ som koncern. Det känns fantastiskt att kunna bredda vår expertis inom Atlassians ekosystem och samtidigt få en bättre position på den lokala marknaden, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer