HiQ lyfter upplevelsen av EM i friidrott i Göteborg

Imorgon startar inomhus-VM i friidrott i Istanbul och om bara ett år är det dags för friidrottarna att ta sig an EM på hemmaplan i Göteborg. HiQ hjälper nu arrangörerna att genom IT och kommunikation, göra upplevelsen av mästerskapet fullständig.

Att på detta sätt stärka evenemanget är något som EM-ambassadören Kajsa Bergqvist tycker lyfter idrotten.

Den 1-3 mars 2013 är det dags för ännu ett stort friidrottsmästerskap i Göteborg. Denna gång är det inomhusarenan Scandinavium som står för underhållningen. HiQ har fått i uppdrag av arrangörerna Göteborg & CO att stärka upplevelsen av mästerskapet genom att utveckla den digitala kommunikationsplattformen. Detta innebär utveckling av EM-webben och skapande av appar för mobila enheter.

- Det är ett mycket spännande uppdrag vi fått från EM-organisationen. Vår specialistkunskap och vårt affärskunnande från segmentet medier, spel och underhållning och inte minst vår erfarenhet från idrotts- och evenemangssidan, gör att vi tillsammans med arrangörerna kommer att ta mästerskapet till en ny nivå, säger Peter L. Häggström, Marknads- och Informationschef på HiQ.

För publiken innebär det att man på ett enklare sätt kommer kunna följa med i allt som händer inför och under EM i friidrott. Kommunikationen blir allt mer interaktiv och som åskådare kommer man närmare mästerskapet.

- Med den digitala plattform HiQ skall producera kommer vi närmare vårt mål att ge våra besökare en friidrottsshow över all förväntan, säger Anders Albertsson, Generalsekreterare för IEM.

Flera svenska friidrottare kommer att vara med och slåss om medaljerna på hemmaplan. Höjdhopp är som vanligt en av de hetaste grenarna med Ebba Ljungmark och Emma Green som starka medaljaspiranter. Ambassadör för mästerskapet är det före detta höjdhopperskan Kajsa Bergqvist.

- Jag har själv jobbat med HiQ och vet att de har förmågan att hitta kreativa lösningar som förenklar. Detta kommer att utveckla upplevelsen av den idrott jag fortfarande älskar så mycket – friidrotten. Jag ser verkligen fram emot att få uppleva detta på plats i Scandinavium om ett år, säger världsrekordhållaren inomhus i höjdhopp Kajsa Bergqvist.

Den mobila livsstilen slår just nu igenom i alla de marknadssegment där HiQ är verksamma. Till exempel görs medieinnehåll tillgängligt i mobila enheter för att kunna möta människors krav på tillgänglighet.

- Vår mobila livsstil och mobila enheters förbättrade kvalitet och nya funktioner, skapar stora möjligheter för idrotten. Vårt expertkunnande inom mobilitet kommer väl till hands när vi lyfter in EM på webben, i mobilen och i läsplattan avslutar Jerker Lindstén, VD för HiQ i Göteborg.


Simona Bamerlind

Kontakta oss

Simona Bamerlind
Head of region West / Vice President (VP)
HiQ Sverige
070-183 91 78
Erik Ridman

Kontakta oss

Erik Ridman
Kommunikationschef
HiQ
070-420 00 01
08-588 90 000

HiQ bakom Yamaha Motors första uppkopplade fordon i Europa

HiQ och Yamaha Motor lanserar för första gången en uppkopplad scooter från Yamaha Motor i Europa, som förare kan koppla upp mot appen MyRide. NMAX 125cc och 155cc är Yamaha Motors första iOT-uppkopplade fordon i Europa och starten av en digital upplevelse av scooteråkning. 

– Det känns otroligt spännande för oss på HiQ att vara med och bidra på resan där Yamaha Motors lanserar sitt allra första uppkopplade fordon i Europa, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ bygger interaktiv webb till Anders Wallenstens ungdomsversion av Hälsogåtan

Anders Wallensten har släppt en ungdomsversion av sin framgångsrika bok Hälsogåtan. HiQ utvecklar och designar en interaktiv webbplats som skolor kan använda gratis i deras arbete med boken.

– Det känns både roligt och hedrande att vi på HiQ får jobba med Anders Wallensten och Hälsogåtan. Hälsa, speciellt bland unga, är en viktig fråga som ligger oss varmt om hjärtat, därför har vi skapat den interaktiva webbplatsen för skolor, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer

HiQ växer på den tyska marknaden – Scandio förvärvar K15t:s konsultenhet

Tech-konsultbolaget HiQ tar nu nästa steg i företagets expansion då man växer på den tyska marknaden. 2021 förvärvade bolaget Scandio, och nu har det blivit dags för Scandio att i sin tur förvärva Atlassian-experten K15t:s konsultenhet. Transaktionen innebär att HiQ och Scandio nu etablerar sig även i Stuttgart.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa teamen från K15t välkommen till HiQ och Scandio! De kommer att göra Scandio ännu starkare inom digitalisering, men också stärka HiQ som koncern. Det känns fantastiskt att kunna bredda vår expertis inom Atlassians ekosystem och samtidigt få en bättre position på den lokala marknaden, säger Samuel Skott, CEO på HiQ.

Läs mer