ENKELHET - FÖR ENKELHETS SKULL

Idéer

ENKELHET - FÖR ENKELHETS SKULL

Idéer

Denna text består av 525 ord. Hur är det relevant? Det är det inte! Eftersom informationen inte hjälper dig som läsare på något sätt. Vad som däremot kan vara till hjälp, är de tre orden nedan:

Enkelhet är allt
(Och det här är varför)

När svenskarna tillfrågades om vilken typ av tjänster de tror kommer att öka framöver, svarade en stor majoritet "tjänster som frigör tid" *.

Och trenden bland nya digitala tjänster som gör just detta är tydlig. Vi har redan vant oss vid att ta tidsbesparande genvägar genom att beställa vår mat på nätet och få den levererad till vår dörr. Vi kan nu spara ännu mer tid genom att ge tillfällig access till våra privata utrymmen och få leveranser av både mat och andra varor direkt till t.ex. vår bils bagageutrymme medan vi själva är på jobbet - allt med hjälp av ny teknik.

Ett annat tydligt exempel på vår strävan att förenkla våra liv är digitaliseringen av hälso- och sjukvårdssektorn som tillåter oss att spara tid genom att inte längre kräva ett fysiskt möte med vår läkare. Istället för ett besök kan vi enkelt få en snabb diagnos via vår egen smartphone. Med denna typ av tjänst, tillsammans med digitaliserade apotek som tillåter oss att få våra receptbelagda läkemedel levererade hem, har vi inte bara förenklat vårt eget liv, utan också våra arbetsgivares och samhället i stort. Snabb diagnos och behandling = färre sjukdagar!

Frågan alla företag måste ställa sig är därför alltid "Hur kan vår produkt eller tjänst förenkla våra användares liv?"

Ofta är vi så upptagna med all ny avancerad teknik att vi missar när det smartaste, och själva innovationen i sig, helt enkelt är att skala bort. Ta till exempel handledstelefonen från svenska Tinitell som "bara" tillåter dig att ringa och se GPS-koordinater och ingenting annat. Perfekt för barnet som precis börjat upptäcka en ny värld, utanför det säkra hemmet, men som är för ung för en egen smartphone.

I genomsnitt öppnas 25 % av alla appar endast en gång efter att de har laddats ned. Ett enkelt gränssnitt kan då vara nyckeln till framgång. Om tjänsten är smart och enkel, måste gränssnittet vara detsamma.

Men att göra det enkelt är svårt, annars skulle vi alla vara som den bortgångna Hans Rosling – kapabla att presentera komplexa saker på ett tydligt och inspirerande sätt. Men de flesta av oss är inte det. Det är därför vi ibland behöver lite hjälp på traven för att sortera och sålla bland alla de saker som är relevanta för oss - men inte för våra användare.

Och det är här HiQ kommer in. För att kill your darlings och göra dina tjänster relevanta genom att vara både enkla att använda och förstå. Detta är vad vi har gjort i fall som Swish, Volvo In-Car Delivery, DiacorPlus och många fler.

Så nej, att denna text är 525 ord är inte relevant, men detta är:

Enkelhet är allt, eftersom det hjälper oss alla att få tid att skapa en bättre och mer glädjefull värld.

* “Svenskarna och internet 2016 – en årlig studie av svenska folkets internetvanor” av IIS (Internetstiftelsen i Sverige)


Susanna Häll Rosvall
Susanna Häll Rosvall HiQ Skåne

Hello!

Close