ÄVENTYRET GOTLAND RUNT 2019

- en blogg av Mattias Reintz

ÄVENTYRET GOTLAND RUNT 2019

- en blogg av Mattias Reintz

Blogg del 1 - Innan racet

Här kommer en första reflektion på första dagen av flera när en dröm går i uppfyllelse.

Jag hade turen, egentligen redan när jag anställdes av HiQ för tioår sedan :-), att efter många lärorika år på företaget få möjlighet att vara en del av ett team i Goltland Runt på HiQ Ocean Race båt VO65/HiQ4. Nu när jag har seglat en första gång med alla dessa ödmjuka professionella seglingslegender, som teamet mestadels består av, känner jag mig redan extremt hängiven och tacksam. Redan nu känner jag att ordet ”jag” byts ut till vi. För det är så det är, det är verkligen teamet som ger resultat, glädje, utmaningar och framgång. Delad glädje är dubbel glädje och med ett team ökar glädjen exponentiellt! Det är nog just det som är unikt med alla dessa professionella lagspelare, och inget konstigt att detta infinner sig så snabbt. Det går nog helt enkelt inte att bli framgångsrik internationellt inom offshore segling utan att vara på detta sätt!

Besättning på segelbåten HiQ 4
Jag hoppas och funderar för egen del på hur lång rätt inställning och positiv energi kan kompensera bristen på engelska termer inom segling samt konsten att segla en VO65:a. Visst jag kan segla i de flesta väder, men i en Maxi 77, och detta är något helt annat!

Jag märker dock genast att jag kan bidra till teamet och hjälpa till direkt när jag kommer till båten, redan innan första seglingen, då skeppets legendariska navigatör Roger Nilsson berättar att navigations och väderdatorn strular, något som bara måste fungera.
För att göra en lång historia kort så lyckades jag, tillsammans med Ysbrand Endt, HiQ4:s kapten, som beskriver problemen systematiskt få i ordning på båda datorerna i sista stund. Extra kul var det att kunna bidra till att även göra dem snabbare än de någonsin varit innan. Alla var supernöjda. Skön start och ett tydligt bevis på att bör använda alla resurserna i ett team, eller dator, på bästa sätt för att ge bäst resultat/upplevelse.

Väderdator på segelbåten HiQ 4

Seglingen vi gjorde med teamet idag gick bra, otippat jobbigt att trimma trots 6pers, speciellt när slagen är täta i Stockholms inre skärgård. Båten är en maskin, ett brutalt tävlingsredskap som kräver sin fysiska kraft, då ger den också tillbaka! Ser extremt mycket fram till morgondagens seglingar med hela teamet & tävlingen.
Vi avslutade dagen med en genomgång av väderutsikterna av Team HiQs metrolog Lage Larsson, naturligtvis har vi även precis här rätt person på rätt plats. Sjukt imponerad blir man! Det ser förresten just nu bra ut vädermässigt, goda chanser till fartrekord 😊. Här har vi hela teamet samlat vid vädergenomgången, så när som på Pelle Norberg som tar kortet, samt säkrar upp att detta evenemang med HiQ4 blir av 😊

Hela besättningen på HiQ 4 samlade kring ett bord
Till sist:

Segling av detta slag så mycket mer än bara segling. Mycket roddande, förberedelser och knåpande. Och det fantastiska efter en dags av reflektion är att alla hjälper alla oavsett roll/rang/erfarenhet/jobb och alla gör det med glädje och stolthet!

Två bestättningsmedlemmar med packning
Detta var bara reflektionen på första dagen innan racet startat, misstänker att fler insikter, upplevelser & utmaningar står för dörren. Jag öppnar den glatt och välkomnar allt.

Blogg del 2 - Racet

Seglingsdrömmen fortsätter, nu är det dags för race.

Söndag och samling. Legenden Bouwe Bekking, går igenom strategin inför starten. Nu har ytterligare två professionella VO65 seglare ankommit. En spanjor och en holländare. Teamet känns extremt kompetent om man ser till varje individ, men det är först när samarbete uppstår som magi sker i ett team. Och detta är något man märker direkt. Inför starten känns ingen nervös, alla vet vad om gäller, inklusive mig själv, dvs lyssna lär och gör 😊 Skön känsla från start.

Besättning ombord på HiQ 4
Det har inför racet varit minutiösa förberedelser där varje liten detalj som kan optimeras också har optimeras. Båten har lättats ca 1ton, tampar, segel, mat, utrustning osv. Allt som verkligen inte är nödvändigt att ha med sig prioriteras bort. Detta gör både båten lättare och stärker självförtroendet i teamet då alla vet att vi får optimala förutsättningar. De kläder man skall ha med sig har man på sig, inget mer. Allt är verkligen optimerat till sin spets!

Vi gör en bra start och vi ”grinders” (trimmare) jobbar stenhårt på varenda kommando. Det är kryss som gäller hela vägen ut till yttre skärgården. Och precis som vi lärde oss dagen innan, hårt arbete tillsammans på en VO65 ger tillbaka lika mycket som man ger + lite till 😊 Extremt kul att se hur alla i teamet bidrar med sin specifika expertis så fort tillfälle ges.

Trimmare på segelbåten HiQ 4 jobbar hårt
Lite gött nördigt effektivt när Michael (17år), den yngsta och en av de mest lovande bland besättningsmännen skickas upp i masttoppen (30 meter) för att putta till seglet  så seglets översta del får en konkav båge mot vinden högst upp i seglet, varje gång vi slår. Allt för att maximera ut allt från båten. På köpet får vi bra fart och fantastiska bilder över tävlingen och toppen av HiQ 4. Tror Michael hänger där uppe i minst en halvtimme…

Segelbåtar på väg ut genom Stockholms skärgård
Den nedlagda energin av kryssandet genom skärgården ger resultat då vi inser och märker att vi går ut som första båt ut ur Stockholms skärgård. Mäktigt och en skön belöning av allt slit med att förflytta vikten till optimala ställen på båten tillsammans med ett frenetiskt vevande/trimmande.

Tiden går, vi behöver inte kryssa längre, endast trimma och hissa/ta ner olika försegel och vi kan dessutom gå i skift. Dvs 4h segling 4h vila över hela natten. Men ofta avbryts vilan när besättningen behöver komma ut på däck och hjälpa till. Själv är jag med i gruppen som kör fram till midnatt. Vi har vid denna tidpunkt kommit till Gotlands norra del. Jag lägger mig i kojen och flinar lite av vad man är med om. Jag hör hur vinden accelererar, vatten väller över båten samt hur det skriks uppe på däck, inte av rädsla utan för att höras. Det är som att ligga under ett vattenfall, båten dönar bokstavligen genom Östersjön och vinden accelererar upp till 20m/s och knopmätaren visar ca 20knop. Jag somnar, säkert en hel minut 😊

Segelbåten HiQ 4 med besättning vid midnatt
Jag imponeras över hur fokuserade alla är och bara kör på, det blir som en positiv spiral. Besättningens nedlagda energi ger inte bara fart i båten utan fungerar även som en katalysator till teamets energi. Detta trots minimalt med mat, våta kläder och utan sömn! Trimning av seglen sker minutiöst konstant för varje våg och mindre kursändring som sker. Alla är verkligen hängivna till att få ut 100% av allt. Här lämnas inget åt slumpen.

Jag fascineras även över hur snabbt man lär känna varandra i sådana här situationer.
Allt delas lika, arbete, mat, vatten & kläder. Efter ett toalettbesök på kolfibertoaletten behöver en bajspåsen tömmas ut, Neti tar emot Rogers sockerbaserade bajspåse med innehåll och kastar snabbt ur den i lovart, den fastnar i ett av skotlinorna och besättningen följer med spänning vad som händer med innehållet framför en vinröd förförisk soluppgång, alla tokflabbar. Fantastiskt vackra upplevelser och tuffa utmaningar bidrar till ödmjukhet och stark vänskap. Tanken på saker som borde göras och dåligt samvete finns inte, man lever i nuet! Tror inte jag heller hört ett enda negativt ord på hela resan, kanske är det jag som filtrerat bort det eller så är det ett faktum.

Båten surfar fruktansvärt snabbt på havet sista biten från Gotland mot Sandhamn skär igenom vågor som en missil och vattnet yr. Man bara flinar, 25 knop känns extremt snabbt, men Bouwe berättar att han haft uppe båten i 39 knop som mest, allt är relativt.

Segelbåten HiQ 4 med vågor som sköljer över däck
Det är ungefär vid den här tidpunkten jag börjar få svårt att ta in mer… eller hände detta redan igår...


Hur som helst anländer vi till Sandhamn som första båt. Vi har slagit den gamla rekordtiden i Gotland Runt med över fyra och en halv timma! Jag funderar hur mycket positiva upplevelser man kan få på några få dagar… Jag har fortfarande inte svaret, tappade räkningen för länge sedan.

Jag känner mig otroligt tacksam och privilegierad över att fått ha varit en del i detta magiska team och båt. Men mest värmer det i hjärtat att ha fått så många nya vänner och höra om deras fascinerande livshistorier. Sen är det helt sjukt att vi tog hem 7 vinster i årets Gotland Runt tävling, vet inte om någon båt och team tidigare lyckats med samma bedrift. Men den största vinsten jag tar med mig från denna tävling är hur ödmjukhet, fokusering och positiv energi föder framgång, som i sin tur ger resultat och glädje i kubik i ett team.

Det finns så många fler fantastiska stunder i det jag fått vara med om, omöjligt att summera allt här. Men träffar ni på mig delar jag gärna med mig med mer insikter och upplevelser i denna dröm.

Det är med en tår i ögat, av glädje och tacksamhet, som jag avslutar denna reflektion.
Jag känner mig evigt tacksam!Hela besättningen på HiQ 4 samlade med pokaler efter vinst i Gotland RuntEtt stort tack till min arbetsgivare och möjliggörare HiQ, till hela besättningen på HiQ 4 och ett sista stort tack till Pelle Norberg som driver igenom detta fantastiska projekt!

//Mattias Reintz – Grinder, Offshore IT-specialist & Gotland Runt Record Holder

 

Mattias Reintz
Mattias Reintz HiQ Göteborg

Hello!

För att kunna besvara din förfrågan sparar HiQ inskickade uppgifter inklusive persondata. För mer information se HiQs Integritetspolicy

Close