ÄR VI TILLRÄCKLIGT AGILA?

ÄR VI TILLRÄCKLIGT AGILA?

Hon tittar på mig med oroliga ögon och frågar: ⁃ Är vi tillräckligt agila? Det blir tyst i det lilla mötesrummet och jag funderar på ett lagom förnuftigt svar.

Det är en högst relevant fråga, då jag är den nya Agil Coachen hos min kund. Efter ett par sekunder blir tystnaden ännu mer kompakt. Vadå tillräckligt agil?
Hon lutar sig framåt, drar ihop ögonen och tystnaden går från normal-lång till för-lång. Vi är bara tre personer i rummet, men jag känner att förväntningarna börjar klättra uppför väggarna. Något måste jag väl kunna säga;
– Tjaaa, det beror alltså på…., börjar jag långsamt och samtidigt far tankarna vidare. Det borde bara vara att säga Ja eller Nej. Eller finns det fler alternativ?

Företaget som har hyrt in mig är stort. IT-divisionen är stor. Beslutsamheten om att bli agila är minst lika stor och många vill ha min tid.  Väldigt få personer i IT-branschen ifrågasätter längre om vi ska jobba agilt, det har hunnit bli självklart. Här finns en uppsjö av fördelar som kontinuerligt fokus på det som ger nytta och en ström av regelbundna leveranser. Det finns högre, mycket högre, grad av självorganisation och en förmåga till anpassningar och lärande. Det agila arbetssättet ger en hantering av flöden som inte korkar igen systemen. För att inte tala om ett slut på att pressa igenom arbete med hjälp av ständig övertid, utan istället ett fokus på starka och hälsosamma team. Ja, ni känner nog igen scenen.

Efter någon vecka hos de stora ambitionerna, reflekterar jag över hur ofta jag har fått den här frågan från chefer och projektledare: ”Vad säger du som expert -  jobbar vi agilt?” Det blir lätt att vi då fastnar i definitioner och gränsdragningar. Stand up är säkert agilt, men är det agilt att ha projekt?

" Jag tar till orda och svarar att det inte är frågan om att definiera en trend. Det handlar om att tillsammans upptäcka nya sätt att utveckla bra kod.


Hon tittar fortfarande på mig med samma oroliga ögon. Nu ler hon inte längre, utan istället ser jag frustration i ansiktet. Börjar hon tvivla på att rummet ska fyllas av ett klargörande svar? Värst vad det är kvavt här inne. Lutar inte väggarna lite inåt?
I mitt inre hittar jag tillslut fastare mark under fötterna. Ni har kanske redan gissat svaret på frågan?

Jag tar till orda och svarar att det inte handlar om att definiera en trend. Det handlar om att tillsammans upptäcka nya sätt att utveckla bra kod. Kod som i sin tur gör att vi kan leverera varor och tjänster, som är än mer relevanta för våra kunder, och som bidrar till en bättre värld. Den första reaktionen, tystnaden, ersätts snart. Det lilla konferensrummet fylls nu av frågor och svar i olika riktningar, som:
”Vad ska vi göra i första sprinten?” Energinivån klättrar uppför väggarna som snarare lutar utåt av all kraft.

Efter mötet tänkte jag på vikten av att leva budskapet när det gäller en agil transformation och det gäller på alla nivåer i ett företag.  Det handlar om ett agilt ledarskap och transparens. Här behövs en stark vision, attityder som ”inspect & adapt”  och förmågan att utforska lösningar i kontrollerade steg.

När en agil transformation kommer som en order från ovan, eller sidan, faller vi lätt tillbaka i gamla beteenden och försöker uppfylla mer eller mindre uttalade förväntningar. Inte så konstigt. För mig handlar agilitet istället om att ge teamen förutsättningar att trampa upp sina egna vägar, med kompasskursen mot ännu bättre kod som gör ännu mer nytta. Då är svaret på frågan en inbjudan till dialog: ”Berätta för mig vad du vill uppnå med agile, så kan vi tillsammans utforska olika lösningar”.

Var modig och lev den förändring du vill se, för att låna ett känt citat, så kommer vi tillsammans att formulera svaret och sluta med att definiera trender. Då kommer vi att fokusera allt mer på vad vi vill åstadkomma med vårt gemensamma företag, för att skapa mer värde och förhoppningsvis en bättre värld.


FAKTA

Vad är en Agil Coach?

Det finns ingen entydig rollbeskrivning.

International Coaching Federation (ICF) skiljer emellertid coachning från andra tjänster som också kan vara av hjälpande karaktär. ICF särskiljer exempelvis coaching från konsultation, enligt följande:

Medan konsulteringsmetoder varierar mycket är antagandet att konsulten kommer att diagnostisera problem, förskriva och ibland implementera lösningar. Med coaching antas det att individer eller lag kan skapa egna lösningar, med coachen som tillhandahåller stödjande, upptäcktsbaserade tillvägagångssätt och ramverk.


Anders Linse
Anders Linse HiQ Karlskrona +46 (0) 76 880 08 03

Hello!

Close