AFFÄRSMÖJLIGHETER MED VR

Se, känn och upplev!

AFFÄRSMÖJLIGHETER MED VR

Se, känn och upplev!

Med innovationer som Oculus Rift, Hololens och HTC Vive är det äntligen dags för Virtual Reality (VR) att slå igenom på bred front. Det skapar stora möjligheter för alla företag som vill marknadsföra och lansera sina produkter på helt nya sätt.

Med VR kan användaren se, känna och uppleva saker som egentligen inte finns. Om du funderar på att bygga ett hus kan du få en liten låda att se ut som en riktig villa med hjälp av teknik som HTC Vive och sedan gå runt på tomten och vrida och vända på huset för att se var det skulle passa bäst, eller hur utsikten blir från sovrumsfönstret. Ska du köpa en ny bil men är osäker på färgen? Då kan du se hur bilen framför dig skulle se ut om du bytte färg eller gjorde andra tillval med hjälp av ett par hololensglasögon. Och om du väljer mellan olika resmål kan du sätta på dig ett Oculus Rift-set och testa hur det känns att vara på Teneriffa. Dessutom blir det lättare att jämföra hotell. Med hjälp av en spelkonsol kan du gå runt i hotellen och insupa atmosfären innan du bokar. Inom industrin används VR redan för att dra ner på utvecklingskostnaderna, eftersom det är billigare att rita något i VR där man kan testa och anpassa delar utan att behöva bygga eller måla om dem på riktigt. Men nu lanseras flera nya VR-tekniker som skapar möjligheter även för andra slags företag.

“ Det är en spännande tid. Det finns en otrolig potential här"

 

Det gäller framför allt företag som tidigare har marknadsfört sig och sina produkter med film för att förmedla någon form av känsla. Med VR kan de erbjuda kunderna en upplevelse som kunden aldrig har varit med om tidigare.
– För att sticka ut i dag måste användaren få en stor wow-känsla. Det kan vi uppnå med hjälp av VR. Det är väldigt mäktigt att få på sig hjälmen och se något annat. Skillnaden mellan att se en film och uppleva det i VR, är lika stor som den mellan att läsa en broschyr och se en film. Det ger så mycket mer, säger Johan Sanneblad som är affärsutvecklare på HiQ. Han tittar på hur produkter kan lanseras och visualiseras för kunderna på nya och helt revolutionerande sätt med hjälp av Virtual Reality.

– Det är en spännande tid. Plattformarna för VR finns, men det är först nu under 2016 som de kommer ut på marknaden. Då kommer det att hända väldigt mycket. Det finns en otrolig potential här, säger han.
VR är egentligen inget nytt, men fram till för inte så länge sedan var tekniken så pass komplicerad och dyr att användningsområdena var begränsade. En liten VR-hjälm kostade flera hundra tusen kronor och användaren kunde bara ha på sig den korta stunder för att inte bli åksjuk eller få ont i huvudet.

Därför har VR-tekniken framförallt utvecklats inom industrin och försvaret och inte för vanliga konsumenter. HiQ har i flera år byggt flygplanssimulatorer och lastbilar i VR för att effektivisera produktionen för olika företag.

Men för att VR skulle slå igenom på bred front, krävdes det att tekniken blev både bättre och billigare. Lösningen låg på sätt och vis i den snabba tekniska utvecklingen av mobiltelefonen. Personerna bakom Oculus Rift kom på att små och billiga skärmar i kombination med datorns prestanda skulle kunna lösa problemet att skapa bra VR-upplevelser som även vanliga konsumenter har råd med.

Oculus började som ett crowdfundingprojekt men köptes snart av Facebook för 2 miljarder amerikanska dollar. Med finansiering kunde de utveckla VR-tekniken på avgörande sätt. En viktig förbättring är några smarta algoritmer som gör att VR-upplevelsen hänger med när användaren rör på huvudet. Förr blev många åksjuka av att det tog sådan tid innan VR-världen anpassade sig, men nu är den fördröjningen borta.

Ett annat tekniskt framsteg som sammanfaller med detta är upplösningen på bildskärmarna. Att den virtuella världen inte längre ser ut som en pixlig datorskärm bidrar förstås till känslan av att du verkligen befinner dig där. I april 2016 levererades de första Oculus Rift-seten till vanliga konsumenter. Men tekniken har även anammats i olika mobillösningar. Under sportlovet hade svenska McDonalds en kampanj där kartongen till deras Happy meal kunde byggas om till en VR-hjälm. Kunderna behövde bara ladda ner en app och sätta mobilen framför ögonen i kartonghjälmen. Men de riktigt stora upplevelserna kräver fortfarande mer.

– VR i mobilen är kul, men det är fortfarande lite som att se på film i en dator. Det är bra, men inte samma sak som att gå på bio. Därför tror jag att det kommer att dröja ytterligare några år innan VR slår stort bland vanliga konsumenter. Det ökar möjligheterna för företag som vill marknadsföra sig med VR att erbjuda sina kunder en upplevelse utanför det vanliga och ge den där wow-känslan, säger Johan Sanneblad.


Publicerat i HiQ Magazine 2016

Hello!

Close