FÄRRE FAKTUROR MED MOBIL BETALNING

Enklare bilekonomi för Volvofinans Banks kunder

 

FÄRRE FAKTUROR MED MOBIL BETALNING

Enklare bilekonomi för Volvofinans Banks kunder

 

SMARTARE BETALNING I MOBILEN

Sammanfattning

Tillsammans med Volvofinans Bank har HiQ utvecklat CarPay –en applikation som gör bilekonomin enklare att hålla koll på. Förut samlades alla kostnader och erbjudanden kopplade tillVolvofinans Bank på en pappersfaktura som landade i brevlådan en gång i månaden.

Med CarPay får bilägaren istället full kontroll över alla kostnader och förmåner som rör bilen direkt i mobilen. Här kan kunden till exempel lägga om sitt billån eller få erbjudande på vinterdäck när kylan slår till. Man kan också betala sina verkstadsbesök direkt i mobilen samt shoppa online via återförsäljaren Bilias webbshop. Redan idag är CarPay en modern digital betallösning och i framtiden kommer applikationen att utökas med ännu fler tjänster som förenklar bilekonomin.

DET HAR VARIT EN PERFECT MATCH!
Conny Bergström, CEO, Volvofinans Bank

 

 

TEKNIK + MÄNNISKA + AFFÄR

Strategi

De senaste åren har helt nya digitala betalningslösningar lanserats i världen. Kontanter och betalkort används allt mindre. Volvofinans Bank är Sveriges största bank specialiserad på bilar och vill erbjuda relevanta och smidiga tjänster kring bilekonomi för sina kunder. HiQ fick uppdraget att utveckla erbjudandet för en digital framtid.

HUR VILL KUNDERNA SKÖTA SINA BETALNINGAR I FRAMTIDEN?

Uppdrag

Tillsammans med Volvofinans Bank satte HiQ målsättningen att med ny teknik och kunskap om konsumentens behov förenkla människors bilägande och samtidigt utveckla försäljningen. Det strategiska arbetet startade med HiQ Service Safaris. Här använder vi utvalda metoder för att sätta oss in i upplevelsen att vara kund hos Volvofinans Bank. Workshops och djupintervjuer med Volvofinans Bank och återförsäljare är två exempel.

 

Det strategiska arbetet var absolut avgörande för att få svar på frågor som: Hur är livet som bilägare? Hur fungerar interaktionen mellan bilägaren och Volvofinans Bank? Hur kan vi bäst använda teknik för att förenkla för konsumenten? Vilka är de dolda behoven som konsumenten inte känner till idag? Hur skulle vi kunna göra livet enklare om rätt lösning utvecklades? Med den nya kunskapen kunde affärsutvecklare på HiQ och Volvofinans Bank ta fram eninnovationsplan och tankar kring ett nytt digitalt erbjudande.

ETT NYTT DIGITALT ERBJUDANDE

Resultat

När CarPay lanserades blev det möjligt för kunderna att direkt i mobilen överblicka transaktioner och saldo, ändra kreditgräns, tadelav aktuella erbjudanden samt använda intjänad bonus vid betalning. CarPay ger också en översikt av sparkonton, lån och leasing. Trots snäva tidsramar tog vi tillsammans med Volvofinans Bank fram en lösning och levererade samtidigt ett nytt digitalt erbjudande som förenklar för över en miljon bilägare. Efter bara tre månader hade 140 000 personer laddat ner CarPay. Applikationen utvecklas hela tiden och nya tjänster är planerade. Till exempel geografiskt baserade erbjudanden som aktiveras när konsumenten kör in på entankstation för att fylla på drivmedel, eller att CarPay påminner om bokning av däckbyte när man kör förbi en däckverkstad.

Det kontantlösa samhället
HiQ är drivande i utvecklingen av smarta digitala tjänster för det kontantlösa samhället. Genom smarta mobila kontantlösningar utvecklade tillsammans med kunder som Västtrafik, Volvofinans Bank och Bankgirot för vi utvecklingen framåt. Genom en förståelse för teknik, människa och affär förenklar vi betalningar för miljoner människor och bidrar till att skapa sunda och vita ekonomier.

Kontakta oss

Marie Norrbrink
Marie Norrbrink HiQ Göteborg 031-743 91 00
Brev

Hello!

Close